'Anatomie is niet alleen inspiratie, maar ook een speeltuin.'

Het is niet allemaal even praktisch en over betaalbaar hebben we het al helemaal niet, maar ooo – wat is het werk van Daniel Roseberry voor Schiaparelli – dit is zijn vierde collectie - opwindend!

Article continues after the ad

Het doet soms denken aan dat van John Galliano in zijn hoogtijdagen bij Dior, dat ongebreidelde loslaten van regels en gewoon waanzinnige ontwerpen maken die tot de verbeelding spreken en transformeren. Surrealistisch en over the top maar oh- zo elegant en zo verfrissend… uitgelaten in deze bedrukte tijd.

De Roaring Twenties 2.0 laten nog wel even op zich wachten, maar door deze designs krijg je er zin in.

De Schiaparelli ready-to-wear collectie voor A/W 21-22 is rijk aan boobies  en gouden sieraden die vaak als een soort harnas dienen, maar het blijft draagbaar. "Ik vind het belangrijk dat wat ik voor Schiaparelli maak echt is," zegt Roseberry. "Het moeten stukken zijn die ik aan mijn moeder en zussen kan sturen. Ik wil niet worden herinnerd als een creative director die bekend was om zijn couture, maar geen idee had hoe ready-to-wear eruit moet zien."

Oversized, vreemde proporties, Dada meets Gaga – het zijn blikvangers in een sober palet van zwart, ivoor en marine. "Ik ben niet in de stemming om het fenomeen kleding opnieuw uit te vinden," zegt Daniel.

"De basis van een jas, daar valt niets meer aan te verbeteren. Wat wel mogelijk is, is er een iconisch stuk van maken met de bijoux, die de X-factor hebben, maar waar je ook mee kunt variëren en spelen."

En al die borsten? "Elsa Schiaparelli was van mening dat anatomie niet slechts een inspiratiepunt was, maar ook een speeltuin," zegt Roseberry. "Ik geloof dat ook. Die combinatie van humor en verwondering is wat haar werk definieerde en ik hoop dat je het ook terugziet in dat van mij."

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in