De 1970's Revisited, compleet met slogans.

De naam Raf Simons is welbekend in de modewereld. De Belg werkte als creative director voor onder andere Jil Sander, Dior en Calvin Klein. Onder zijn eigen naam bracht hij alleen mannenkleren uit (wat vrouwen er overigens niet van weerhield de genderneutrale truien en jassen te dragen). Maar een eigen vrouwencollectie, dat was er in de 25 jaar dat hij in het vak zit nog niet van gekomen.

Article continues after the ad

Tot nu dan, want hij heeft net zijn eerste show achter de rug: Raf Simons womenswear Spring/Summer 2021. Afgaand op de ontwerpen en de naam (Teenage Dream) is hij nog altijd gefascineerd door jeugdcultuur.

En dan niet zozeer door die van de centennials van nu, maar door dingen uit zijn eigen jonge jaren: muziek van Joy Division, boeken als Alice in Wonderland en Picnic at Hanging Rock, films als Hair, The Breakfast Club, Scream en Nightmare on Elm Street.

Het uitte zich in veel slogans en veel grafische motieven, op uniseks ontwerpen voor mannen en vrouwen. De prints waren puur Pucci, de silhouetten heel jaren zeventig: oversized jasjes, broeken met wijde pijpen en heel veel kreten als 'Welcome the Children of the Revolution Home'. Voor wie daar niet zo'n behoefte aan heeft, zit in de collectie ook veel van zijn populaire knitwear, kijk maar.  

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in