H&M Conscious Exclusive maakt haar naam waar!

De kledingindustrie staat bekend als een van de minst duurzame en meest vervuilende ter wereld. Er wordt op verschillende manier hard aan gewerkt om daar verandering in te brengen.

Article continues after the ad

Zo zijn voor de H&M’s Conscious Exclusive A/W20 collectie – naam: Wear the waste – restproducten die normaal gesproken weggegooid worden, getransformeerd tot kledingstukken om geliefd, gewaardeerd en gekoesterd te worden.

Voor de vernieuwende textielsoorten is onder andere gebruikgemaakt van oud verpakkingsmateriaal en restafval uit de landbouw.

H&M wil met deze collectie laten zien wat er voort kan komen uit het hergebruiken van afval, en wat de waarde en potentie van deze materialen zijn. Kroonprinses Victoria van Zweden draagt veel van dit label, van privékleding tot groot gala.

De stijlvolle tops en blouses zijn gemaakt van Naia™, textiel dat voor 40% bestaat uit gerecycled verpakkingsmateriaal en oude tapijten. Bijpassende accessoires zoals de choker, oorbellen en schoenclips bestaan uit verschillende gerecyclede metaalsoorten.

De schoenen met uitneembare sok kunnen als muiltjes en als laars gedragen worden en zijn gemaakt van VEGEA™, een veganistisch leer van bijproducten uit de wijnindustrie.

De collectie bevat verder onder meer twee opvallende maxi-dresses en een extravagant jurkje met bloemapplicaties.

Het gezicht van de collectie is ecoloog en model Zinnia Kumar. "Ik vind het geweldig om deel uit te maken van deze Conscious Exclusive campagne met als thema ‘wear the waste’.

Vooral omdat H&M duurzamere collecties de norm wil maken in de mode. Ik ben hoopvol voor de toekomst: als consument hoeven we straks geen keuze meer te maken tussen fashion en duurzaamheid, omdat het samengaat.”

De prints in de collectie zijn geïnspireerd op klassieke wandtapijten. Daarnaast zijn motieven van motten en afgebladderd bloemenbehang terug te zien, een verwijzing naar zowel de levendigheid als het verval van materialen.

"We wilden een baanbrekende collectie maken door de grenzen van creativiteit en duurzame fashion te verleggen en gebruik te maken van afval. Het resultaat zijn deze prachtige items, gemaakt van innovatieve stoffen die uit verschillende soorten restproducten voortkomen.

Door met dit soort technieken te werken en onze klanten de schoonheid hiervan te laten zien, hopen we dat afval deel gaat uitmaken van de toekomst van duurzame fashion", zegt Ann-Sofie Johansson, Creative advisor bij H&M.

De Conscious Exclusive A/W20 collectie is vanaf 1 december 2020 verkrijgbaar op H&M.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in