Op zoek naar een menselijke connectie in zwart, wit en grijs.

Creative director Maria Grazia Chiuri leverde voor de S/S 2022 Christian Dior collectie looks af die op het eerste gezicht misschien niet spectaculair zijn, maar wel schitterend gemaakt waren, met het vakmanschap dat alleen in haute couture terug te vinden is.

Het was haar reactie op twee jaar online vergaderen, afstand houden en de abstractie van het Metaverse waar Facebook ons mee wil opzadelen. "Ik heb daar helemaal niets mee," zegt ze.

Article continues after the ad

"Het is veel belangrijker om het te hebben over menselijkheid. Ik zou graag zien dat we meer samen doen en elkaar steunen en waarde hechten aan goed werk. Misschien dat ik een beetje ouderwets ben, maar ik ben geïnteresseerd in the real thing, in echte mensen."

Die menselijke connectie is terug te vinden in het zwart, wit, ecru  en grijs van deze collectie die bol staat van het vakwerk. Borduurwerk is niet alleen decoratief, maar ook functioneel gebruikt om een onzichtbare zoom te maken.

De guipure kant van een top maakt deel uit van de hele constructie, de plissés in ontwerpen zijn met de hand gemaakt. Honderden vakmensen zijn er mee bezig geweest, het is Diors manier om de werkgelegenheid te bieden aan hun partners in moeilijke tijden.  

Dat gezegd hebbende: de ontwerpen, hoe mooi ook, zullen niet de show stelen op de rode loper.

Voor couture zag het er vooral uit als très chique daywear. Chiuri had naar eigen zeggen behoefte aan kalmte. "Ik dacht dat we het ergste hadden gehad wat betreft de pandemie en toen gingen de cijfers weer omhoog. Ik was een beetje down en dit is hoe er weer kalmte kwam."

Voor wie het wil weten: Maria Grazia wil dat we massaal aan de witte eyeliner gaan. Hmm. 

Foto's (c) Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in