Feminisme voor een selecte doelgroep.

Normaal gesproken toont Maria Grazia Chiuri haar Dior-collecties in het Musée Rodin tijdens Paris Fashion Week, maar ditmaal koos ze voor een paviljoen in de Tuileries dat geheel volgens de tijdgeest was opgetuigd.

Article continues after the ad

Met kreten als 'When women strike, the world stops’, ‘Women’s love is unpaid labour’, ‘Patriarchy = climate emergency’ en ‘Consent.consent.consent’ was de toon meteen gezet...

... voor pop-feminisme voor zeer slanke jonge vrouwen, want er zijn blijkbaar grenzen aan diversiteit wat Dior betreft.  

De collectie bleek, even afgezien van alle holle frasen eromheen, verrassend draagbaar en fris. 

Chiuri haalde haar inspiratie voor de A/W 2020 collectie uit de jaren zeventig en mixte elementen uit de archieven van atelier Dior met dingen die ze op foto's van haar moeder in die tijd had gespot: veel ruiten, comfortabel ogende bandplooibroeken en een nieuwe versie van het Bar-jasje, ditmaal double-breasted.

Meest veelbelovende accessoires: de zijden hoofdsjaal, perfect voor een Bad Hair Day…

…en het meest terugkerende element in de collectie, zoals op veel catwalks: franjes. 

Foto's (c) Dior, BrunoPress

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in