Showcase voor 'les petites mains' in de ateliers.

Chanel koos voor de presentatie van de Métiers d'Art 2019/2020 collectie het Grand Palais in Parijs als locatie. Als decor was een variatie gemaakt op de iconische trap...

Article continues after the ad

...die in de winkel aan de Rue Cambon leidde naar Coco's privéappartement 'boven de zaak'...

...waar ze dol op was omdat ze er haar ontwerpen van alle kanten in beweging op kon zien. 

Het decor met bewegende kroonluchters was mede-ontworpen door regisseur Sofia Coppola die op haar 15de stage liep bij het modehuis en het heel goed kent.

De Métiers d'Art collectie is altijd een ode aan het werk dat Les Petites Mains van Chanel (de 2.200 naaisters die haute couture creaties tot leven brengen) verrichten. Het wordt ook gezien als de pre-fall ready to wear collectie voor, in dit geval, najaar 2020.

Het draait om de makers van het kant, de mensen die zeer fijn kunnen borduren, de tovenaars met parels, kralen, en kristallen. En tulen camelia's op jasjes: dit was een van de topstukken.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door CHANEL (@chanelofficial) op

Voor creative director Virginie Viard was het de eerste Métiers d'Art collectie. Na uitstapjes naar Hamburg en New York keerde ze terug naar Parijs. Ze noemde de collectie toepasselijk 31 Rue Cambon ("Ik wilde dat je je in het hart van Chanel voelt, in het atelier") en speelde met de codes van Chanel: veel zwart en wit…

…en uiteraard zaten er camelia's en tarweaar-motieven in.

"Ik wil dat elk stuk van Chanel voelt als een schat," zegt Viard die als rechterhand van de eerder dit jaar overleden Karl Lagerfeld de belangrijkste contactpersoon was voor zowel het atelier als de workshops waarin alle prachtige details worden gemaakt. Als geen ander weet ze wat de naaldkunstenaars daar kunnen.

Elf van de workshops worden na de zomer van 2020 ondergebracht in een enorm gebouw in Aubervilliers, ten noorden van Parijs. Borduurders Lesage en Montex verhuizen daarheen, net als schoenmaker Massaro, veren- en bloemenexpert Lemarié (die grote invloed had op dit ontwerp), hoedenmaker Maison Michel en goudsmid Goossens.

Viard toonde zich met de collectie een meester in de specifieke kenmerken van Chanel. "Ik heb die codes totaal geabsorbeerd," zegt ze. "Ik heb jaren gezien hoe Karl er een draai aan gaf en ik ben hier opgegroeid. Ik ben een soort kind van Karl en Gabrielle."

Verwacht verder veel van dit soort details: praktische luxe.

En ook deze look werd zeer positief ontvangen: jong, fris en dat minitasje gaat ook geheid een hit worden.

Foto's (c) ANP, Chanel

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in