Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Binnenkijken in de Italiaanse fashionwereld

Pucci, Gucci, Versace en Armani in Milano! De Italiaanse mode-industrie onderscheidt zich op verschillende manieren van die in Parijs, Londen en New York. Om te beginnen nemen Italiaanse ontwerpers zichzelf net iets minder serieus. Daarnaast staan ze meer open voor diversiteit op het gebied van l...

Binnenkijken  in de Italiaanse fashionwereld

Pucci, Gucci, Versace en Armani in Milano!

De Italiaanse mode-industrie onderscheidt zich op verschillende manieren van die in Parijs, Londen en New York. Om te beginnen nemen Italiaanse ontwerpers zichzelf net iets minder serieus. Daarnaast staan ze meer open voor diversiteit op het gebied van leeftijd en bodytypes. En tenslotte is Italiaanse mode altijd iets luidruchtiger, vrouwelijker en sexy'er dan die van de noordelijkere collega's.

In de documentaire Milano (hier het art deco station van de stad) komt het allemaal aan bod. Er is een miljoenenbudget voor vrijgemaakt, de opnamen zijn ondanks de covid-19 beperkingen doorgegaan en regisseur John Maggio heeft 'm bijna af. De docu is volgend jaar te streamen, waarschijnlijk via Netflix.

Italië zette in de Renaissance de toon voor heel Europa, voor zover er destijds sprake was van fashion. Daarna verdween deze smaakmaker lang uit beeld...

... tot Bvlgari, Prada, Gucci en Ferragamo eind 19de eeuw, begin 20ste eeuw terrein begonnen te veroveren.

De Italiaanse modewereld zoals we die nu kennen, raakte in de jaren vijftig in zwang, met dank aan filmsterren als Grace Kelly en Audrey Hepburn (hier in Roman Holiday) en hun zwak voor Gucci...

... maar vlak de invloed van First Lady Jackie Kennedy niet uit, die naast Gucci ook Valentino Garavani omarmde. Hier zijn ze samen op vakantie op Capri in 1970; Jackie was hier inmiddels Ms. Onassis en relaxed genoeg om op blote voeten te lopen. 

Florence was destijds het centrum van de Italiaanse modewereld. Vanaf de jaren zeventig werd dat Milaan, met nieuwe labels als Versace, Armani en Dolce & Gabbana, die erg in de smaak vielen bij celebs. Hier een van de eerste D&G campagnes, geschoten op Sicilië in 1987, met Nederlands model Marpessa.

Dat juist deze nieuwkomers zo mateloos succesvol waren, kwam ook omdat Italiaanse designers al vrij snel ready-to-wear introduceerden: minder exclusieve, maar betaalbare designer wear voor een grotere doelgroep: elke zichzelf respecterende werkende vrouw had in de jaren negentig een goede blazer van (Emporio) Armani in de kast.

Dit dus en nog veel meer, waaronder interviews met de hoofdrolspelers en Italiaanse fashionista's als Anna Della Russo - dit is daywear voor haar, darling - binnenkort te streamen.

Foto's (c) Brunopress, Getty Images 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in