Fashionable girlpower, zowel vintage als van nu! 

In het kader van Women's History Month stellen we je elf vrouwen voor, die allemaal een inmiddels wereldberoemd modehuis oprichtten. Elk van hen heeft op haar eigen manier iets gedaan om het leven van vrouwen makkelijker, comfortabeler of spannender te maken, kijk maar.

Article continues after the ad

Chanel

In 1909 opende Gabrielle 'Coco' Chanel haar eerste winkel die al snel werd gevonden door vrouwen die dol waren op haar soepele stoffen...

...en ontwerpen die op mannenkleding gebaseerd waren: Coco hield van zakken en van je makkelijk kunnen bewegen.

Schiaparelli

Elsa Schiaparelli opende in 1927 haar eigen maison in Parijs en liet zich inspireren door surrealistische schilders als Salvador Dali.

Haar cadeautje aan vrouwen was de kleur shocking pink fashionable maken in een tijd waarin vrouwen nog vooral op de achtergrond moesten blijven. Nou, no more!

Vionnet

Haar eerste poging sneefde door WOI maar in 1923 lanceerde Madeleine Vionnet haar eigen maison opnieuw. De Bias Cut Queen (ze was een meester in het schuin snijden van stoffen die zo extra golvend vallen) kleedde filmsterren als Greta Garbo, Katharine Hepburn en Joan Crawford en maakte sensuele kleding voor vrouwen trendy.

Vionnet sloot haar atelier net voor WOII, Vionnets invloed werkt nog altijd door in de ontwerpen van onder andere John Galliano, Rei Kawakudo, Issey Miyake en Azzedine Alaïa.  

Chloé

Na WOII verlieten Gaby Aghion en haar man Raymond Egypte om een doorstart te maken in Parijs. Daar openden ze in 1952 Modehuis Chloé, mateloos populair bij jonge Françaises die op zoek waren naar iets vlotters dan de klassieke couture.

Aghion was degene die de term prêt-à-porter introduceerde voor de categorie tussen confectie en couture. Ze leidde het label tot 1985, het is nog altijd het voorbeeld voor vrouwelijke, beeldige kleding.

Lanvin

Jeanne Lanvin begon met kleding maken voor haar dochter. Die vormde levende reclame voor het werk van haar moeder, zodat rijke Parisiennes Jeanne wisten te vinden.

Ze richtte in 1889 haar eigen modelabel op. Als ondernemer zat ze niet stil, naast haar modehuis bezat ze een verffabriek en opende ze winkels met home decor, bont, mannenmode en lingerie.

Daarmee was ze een geëmancipeerde vrouw die bovendien niets pikte van mannen. Het label bestaat nog altijd en is het op twee na oudste modelabel van Europa.

Sonia Rykiel

De Poor Boy Sweater was de basis van het succes van Sonia Rykiel die in de jaren zestig begon als de koningin van de knitwear. De foto hieronder is genomen in haar atelier in Saint Germain, in 1976.

Ze was de eerste die zomen aan de buitenkant stikte en de aanjager van de top-tot-teen in het zwart look die Parisiennes nog altijd graag dragen. "Het is makkelijk, het is een uniform," zegt ze. "Vrouwen hebben nog wel meer te doen dan eindeloos nadenken over wat ze eens zullen aantrekken."

Comme des Garçons

Rei Kawakubo richtte Comme des Garçons op in 1969 en specialiseerde zich in anti-fashion: architecturaal, avantgardistisch, veel zwartwit, heel edgy.

Ze is niet dol op publiciteit, maar wel een van de drijvende krachten achter uniseks fashion en een aanjager van de gedachte dat je vooral niet in de massa moet opgaan, maar mag opvallen.

Jil Sander

Hamburg stond niet bekend als een fashion hub voor Jil Sander er in 1968 haar label begon. In de jaren tachtig en negentig had elke zichzelf respecterende werkende vrouw wel een pak van haar in de kast hangen.

Geen opsmuk, zeer strak, zeer chic. In 1999 verkocht ze het label aan Prada, maar keerde nog wel een paar keer terug als interim designer en werkt nog samen met Uniqlo aan eigen collecties.   

Vivienne Westwood

Alles begon voor Vivienne Westwood in de Britse punkscène van de jaren zestig en zeventig. Vuilniszakken, veiligheidsspelden, fietskettingen – Westwood maakte er punkfashion mee.

Ze werkt nog altijd en haar collecties zijn nog altijd even weird & wonderful. Commercieel gezien zijn haar meer romantische ontwerpen – Helena Bonham Carter in een halve baljapon in de supermarkt, of deze zelf gedragen look uit 1992 - het meest succesvol. Vanuit emancipatoir oogpunt is Westwood een rolmodel voor meisjes die zelf wel bepalen wat ze dragen en hoe ze het dragen.

Donna Karan

De Jill Sander van Amerika begon in 1989 met soepele, elegante kleding voor werkende vrouwen en vond in Barbra Streisand haar grootste fan.

Karan maakte prachtige combinaties van wraps en broeken met wijde pijpen en kleedde ook klanten met een maatje meer. Later voegde ze er DKNY aan toe, een op een jonger publiek gerichte collectie. Karan verliet het label in 2015.

Stella McCartney

Karl Lagerfeld sneerde dat Stella McCartney 'alleen vanwege haar achternaam' een kans kreeg bij Chloé. Ze liet hem vanaf 1995 alle hoeken van het atelier zien met waanzinnig succesvolle collecties, die al in 2001 leidden tot een eigen label.

Stella is momenteel de succesvolste vrouwelijke ontwerper ter wereld met vele samenwerkingen en collecties, waarbij ze nooit principes heeft ingeleverd: ze gebruikt geen bont, geen leer en werkt zo eco-vriendelijk als het kan.

Foto's (c) Brunopress, Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in