Van het Chinese mirakel tot klassiek epsom-zout.

Van elke dag een niksmoment tot een ayurvedische oliemas­sage. Met deze 6 anti-stress-tips voor body en mind geef je jezelf een heerlijke reset, als dat even nodig is.

Article continues after the ad

1. Neem de tijd

Het klinkt simpel, maar we komen er niet altijd aan toe. Toch hoeft zo’n moment nauwelijks tijd te kosten. Iets kleins, zoals je dagelijkse huidverzorgingsrou­tine enkele minuten uitbreiden, helpt al. ‘Elke dag vijf tot tien minuten de tijd nemen voor een bepaald beautyritueel dwingt je vanzelf om de focus naar jezelf te verleggen,’ tipt de beroemde ecobeau­ty-huidtherapeut Katie Sobelman op het gezondheidsplatform wellandgood.com. ‘Doe wat mogelijk is, wanneer het maar mogelijk is. Van uitgebreider je gezicht reinigen in de avond tot ’s ochtends met meer aandacht huidverzorgingsproducten aanbrengen.’

Goed idee: gebruik net als een schoonheids­specialist een warme doek bij de gezichts­reiniging. Behalve rustgevend veel duurzamer dan wegwerpwatjes. Neem een zacht washandje, gastendoekje of een speciale remover towel (o.a. te vinden bij Sensai, Douglas, Human+Kind), doop die in warm water en wring uit. Door de warme doek alleen al om je gezicht te vouwen en die enkele ademhalingen vast te houden, ontspan je meteen.

2. Wissel-douches & dry brushing

Met de jaren vertraagt je doorbloeding, terwijl een up-tempo circulatie juist zo belangrijk is voor een gezonde huid-conditie (stevig vel, frisse gloed), stofwis­seling en je immuunsysteem (ontstekingsreacties). De simpelste truc: wisseldouches. Het is even doorbijten, maar als het je lukt om elke dag koud met warm water af te wisselen (en met ijskoud af te sluiten) zie en voel je al snel het resultaat: fitter gevoel, strakkere lichaamshuid.

Dertig seconden koud afdouchen is al genoeg. Je kunt het rustig opbouwen door eerst met lauwwarm te sjoemelen en de water­temperatuur elke dag een beetje te ver­lagen.

Ook goed voor een ingedutte doorbloeding: een grondige borstelbeurt. Hiervoor gebruik je een compacte body brush (te vinden bij Loïs LEE, The Body Shop, Dr. Barbara Sturm) die je in zachte drukbewegingen over een droge lichaamshuid strijkt. Begin bij je voeten en masseer in opwaartse en ronddraai­ende bewegingen richting je hart. Behalve een boost voor je bloedcirculatie, is dit meteen een goede scrubbeurt, die je een zachtere, gladdere huid oplevert.

3. Leer mediteren

Meditatie is goed voor lichaam en geest, maar het levert ook zeker een positieve bijdrage aan je looks. Voel je je ontspan­nen, dan zie je dat terug in minder gespannen gelaatstrekken, een goed doorbloede huid, tot zelfs sterker en glan­zend haar aan toe.

Volgens de bekende Belgische neuroloog Steven Laureys (51) leidt mediteren tot ‘het grootste ver­mogen tot geluk’. Al twintig jaar doet hij onderzoek naar de positieve effecten van meditatie. Hij schreef een boek vol eenvoudige oefeningen die meditatie makkelijker maken, ook voor mensen die het al vaker zonder succes geprobeerd hebben (Het no-nonsense meditatieboek).

Of je doet een poging met behulp van een app. Calm is wereldwijd de populairste, met begeleide meditaties en kalmerende geluiden als kabbelende beekjes, maar ook Headspace is fijn.

Colorfy, een kleur-app voor volwassenen, is eveneens heel ontspannend. Het inkleuren van een afbeelding schijnt je zo een uur in een flow state te kunnen brengen. Internationaal geliefd is Breathwrk om je simpelweg beter te leren ademen, waardoor je een gehaast gevoel wegneemt en een betere concen­tratie krijgt.

4. Masseer de hoofdhuid

Spanning trekt vaak via je nek naar je hoofd waardoor er bij periodes van stress meer druk op je hoofdhuid ontstaat. Een zachte hoofdhuidmassage kan dan hel­pen, wat bovendien doorwerkt in een betere haarconditie. Zeker als je vaak stylingproducten gebuikt, zoals droog­shampoo of haarlak. Restjes daarvan worden niet goed met een reguliere shampoo weggewassen, hopen op en ontregelen de hoofdhuid (jeuk, droogte).

Met een speciale haarscrub op basis van natuurlijke oliën kun je niet alleen de hoofdhuid reinigen, verzachten en mas­seren, maar je haar ook voelbaar zacht en brandschoon maken.

Andere manier: een korte DIY-massage in droog haar, bijvoorbeeld achter je bureau. Beweeg dan in cirkelbewegingen met je vingertoppen over je hoofd, vanuit het midden langzaam van voor naar achteren en van het midden naar beide zijden van je hoofd.

5. Baden in zout water

Het is geen nieuws dat badderen, of het nu twintig minuten of een uur is, je lichaam en geest helpt te ontspannen. En dat effect kun je nog eens versterken door de ruimte of het water van aroma­tische geuren te voorzien. Bewezen stressverlagend is lavendel, de bekendste tranquilizer uit het plantenrijk, maar ook de geuren van rozemarijn, rozen, ylang-ylang en lotusbloem kunnen gevoelens van spanning doen wegebben. Bij merken als Kneipp, Rituals en Aromatherapy Associates vind je huidverzachtende badoliën met deze geuren.

Je kunt het warme badwater ook verrijken met hét anti-stressmineraal magnesium of zout­vlokken als epsom-zout en Himalaya-zoutkristallen. Deze zoutsoorten staan bekend als kalmerend en verlichten ook stramme spieren (te vinden bij Holland & Barrett, Rituals, Zarqua en French Girl).

6. Strijk rimpels en stress weg

Volgens huidtherapeuten, die in deze tijd vaker cliënten met harde, gespannen gelaatstrekken zien verschijnen, zijn er bepaalde plekken in het gezicht die meer spanning vasthouden dan andere, waar­door rimpels daar ook meer opvallen. Dit zijn met name de hals, de kaaklijn en het voorhoofd en de hoofdhuid. Nu kun je natuurlijk wachten tot je weer een fijne anti-stress facial in een salon kunt boe­ken, maar je kunt ook prima zelf alvast aan de slag, liefst met behulp van een gu’asha steen.

Door deze platte gladde edelsteen op een speciale manier (geïn­spireerd op de Chinese gezondheidsleer) over je gezicht te strijken, wordt de door­bloeding verbeterd, vocht en afvalstoffen beter afgevoerd, verklevingen losge­maakt en fijne lijntjes verzacht. Verdeel eerst enkele druppels facial oil over je gezicht en voer de specifieke techniek dan zone voor zone uit. Bekijk eerst tutorial-video’s van experts, zodat je pre­cies weet hoe je deze gezichtsmassage moet uitvoeren om resultaat te gaan zien (o.a. op YouTube of bindweefselbar.nl).

Deze productie heeft eerder in de printeditie van Nouveau gestaan (c) DPG Media / Nouveau 2021

Doe je mee aan de grote Nouveau Enquête? Kost je maar 5 minuutjes en we verloten fijne beautypakketten als bedankje!