Nouveau heeft een eigen niche-detective!

Nouveau-lezeres Corrie (als international woman of mystery houdt ze haar achternaam liever voor zich, maar het is een chique) is een wandelende encyclopedie op het gebied van geuren. Niet alleen die van de grote luxe labels, maar ook die van spannende, bijzondere en zeldzame exemplaren. De afgelopen maanden tipte ze de redactie al regelmatig over unieke nieuwkomers, hoog tijd om wat nader kennis te maken met de vrouw die niet langs een parfumerie kan lopen zonder er even te gaan kijken.

Article continues after the ad

Corrie: 'Mijn liefde voor mooie parfums (en andere mooie dingen), zat er waarschijnlijk al in toen ik nog niet eens kon lopen. Wij woonden in een dorp naast ’s-Hertogenbosch en bezochten met grote regelmaat ‘de stad’ op zaterdag. In de Kerkstraat zat Parfumerie Bruysters, een echte parfumerie met rood tapijt, houten vitrinekasten en de eigenaresse was een echte Bossche dame met lakschoenen en rode lippen.

Van haar kreeg ik een miniatuur van Nina Ricci, ‘Fleur de Fleurs’, ik was een jaar of 4 en zo trots als een pauw. Die miniatuur heb ik nog steeds, daar is alles mee begonnen – de pure magie waarmee een geur je even in een andere wereld kan brengen en de fascinatie met de elegantie die eromheen hangt.

Bruysters is voor mij nog altijd het voorbeeld van een echte parfumerie. Helaas bestaat de winkel al jaren niet meer, maar wij hebben hier heel wat bezoekjes gebracht. Mijn vader voor ‘Pour Homme’ van YSL, mijn moeder voor haar Lancôme huidverzorging en make-up, ‘Anaïs’ van Cacharel of ‘Ysatis’ van Givenchy.

Het was mijn vader die vroeger al zei als hij iets nieuws zocht ‘ik wil niet hebben wat op ooghoogte staat, maar op de onderste of bovenste plank’. Vaak kon je dan bij het eerstvolgende bezoek opnieuw beginnen omdat deze parfums inmiddels uit het assortiment waren verdwenen.

In het nog analoge tijdperk ging ik met een pen en een stukje papier in mijn jaszak naar de Bruna of supermarkt om de magazines af te struinen naar nieuwe parfums, die ik vervolgens thuis in een klapper opschreef. Als ik dan een bezoekje kon brengen aan de lokale parfumerie of de parfumafdeling van V&D in Utrecht werkte ik altijd mijn lijstje af en vroeg wat er inmiddels in de collectie zat. Helaas kwam het heel vaak voor dat een groot deel van de parfums pas maanden later of helemaal niet op de planken kwamen te staan.

Maar het gebeurde ook dat er parfums waren die niet op mijn lijstje stonden, die werden snel geroken en toegevoegd aan het lijstje. Groter was het plezier als ik op vakantie of tijdens een dagje Duitsland (Oberhausen!) parfums tegenkwam die totaal onbekend waren. Zo stuitte ik ooit op ‘Donna’ van Kiton, een parfum dat nooit in Nederland is uitgebracht. Technisch gezien zou je dat al niche kunnen noemen. In het buitenland was er altijd al zoveel meer te krijgen dan in Nederland, we hebben altijd een beetje achtergelopen.

Het ontdekken van nieuwe niche & indie parfums/ merken is het leukst, naast het vinden van vintage parfums! De kleine parfumlabels zijn origineler en verrassender. Zij hebben minder grote marketingbudgetten dan de grote parfumhuizen, maar dankzij websites als Fragrantica, Now Smell This of Cafleurebon en communities op de socials ontdek je iedere keer weer wat nieuws (je bent niche-detective of niet 😉 ).

Kleine en onafhankelijke merken verdienen bestaansrecht, omdat er naast vaak bijzondere ingrediënten zoveel liefde, overtuiging en betrokkenheid in het maken van de geuren wordt gestopt. Ik blijf ze volgen omdat een mooi parfum bij mij nog altijd het gevoel opwekt van die allereerste Nina Ricci miniatuur. En ik blijf Nouveau tippen, omdat je wat mij betreft nooit genoeg keuze kunt hebben in parfums waar je gelukkig van wordt.

Foto (c) iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in