Grace Jones, 1985
Grace Jones, 1985

Niemand doet blauwe eyeliner zo goed als een ervaringsdeskundige.

Elk decennium lijkt zijn eigen make-up trends hebben: Mod eyeliner in de sixties, naturel in de jaren zeventig, electric blue in eighties en frosted álles in de jaren negentig, bijvoorbeeld.

Article continues after the ad

"Je ziet veel elementen uit die periodes nu terugkomen," zegt Terry Barber, make-up artist en Director of Makeup Artistry van Mac Cosmetics, die al veertig jaar in het vak zit en onder andere veel looks voor Grace Jones bedacht. 

"Recentelijk bijvoorbeeld bruine lipstick en oogschaduw in pasteltinten." Op TikTok en Instagram wordt veel gerefereerd aan eerdere trends, maar zonder de uitbundigheid van toen. "De jaren tachtig en negentig waren een interessante tijd omdat er zoveel subculturen waren en visagisten daar hun creativiteit in kwijt konden," zegt Barber.

Hij geeft aan dat mensen die deze periode zelf als tiener en twintiger hebben meegemaakt en zich eerder hebben uitgeleefd met blauwe mascara en paarse eyeliner - wie kopieerde destijds Madonna niet? - veel handiger en relaxter omgaan met terugkerende trends dan jongere mensen.

"Imperfecte make-up, die een beetje afwijkt van het ideale, is vaak het mooist en het persoonlijkst," zegt Terry. "Make-up mag best een beetje fout zijn, mag opvallen en uitdagen. Wie nu jong is, lijkt geobsedeerd door het ideaal van perfectie. Eens iets anders proberen wordt al snel eng gevonden, vanwege reacties of de vrees volgers te verliezen. Een beetje langs de randjes scheren is echter precies wat stijl creëert."

"Ik word wel eens wanhopig van het monolitische idee van beauty tegenwoordig, dat wordt vormgegeven door celebrity's die staan voor een tot in de puntjes verzorgd en geperfectioneerd uiterlijk," zegt Barber. "Make-up zou moeten gaan over identiteit, nu wordt voor je beslist hoe je eruit moet zien en daar moet je je aan houden of gewoon helemaal niet aan meedoen. Er is een gebrek aan experimenteren, aan dingen uit elkaar halen, aan ongelukjes creëren en fouten maken."

Met andere woorden: je lipstain mag een beetje buiten de lijntjes komen en iets uitlopende eyeliner straalt uit dat je vrolijk leeft zonder filter.

Het hoeft niet voluit Robert Smith van The Cure te worden (inderdaad, je lipstick en eyeliner zijn nog altijd niet veilig als hij in de buurt is!), maar de gecontourde look van de Kardashians, met hun laag op laag make-up, is eerder een teken van onzekerheid dan een empowerend schoonheidsideaal. Nou, waar lag dat lekkere dikke kohlpotlood ook alweer?

Foto's (c) Getty Images, The Cure 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in