Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Goed nieuws: filters zijn niet langer in fashion

Het perfecte plaatje verliest steeds meer macht. Wie een beetje handig is, poetst op Instagram en andere socials vlot elke oneffenheid weg, om porieloos en perfect in beeld te komen, compleet met aangedikte Bambi-wimpers en net wat wulpsere lippen. @its_sarahbear #SmellLikeIrishSpring #OscarsAtHo...

Goed nieuws: filters zijn niet langer in fashion

Het perfecte plaatje verliest steeds meer macht.

Wie een beetje handig is, poetst op Instagram en andere socials vlot elke oneffenheid weg, om porieloos en perfect in beeld te komen, compleet met aangedikte Bambi-wimpers en net wat wulpsere lippen.

@its_sarahbear #SmellLikeIrishSpring #OscarsAtHome #UnsealTheMeal #WomenOwnedBusiness #InstaxChallenge #mytasteinmusicisyourface #thesongsontheradioareokay #fyp #trend #foryou #nofilter #nofilterchallenge #4u #4upage #healthytrend #foryourpage ♬ Tear in My Heart - twenty one pilots

Deze 'picture perfect' look voet aan populariteit in nu er op TikTok een tegenbeweging is ontstaan die juist #antifilter is.  Dus geen virtueel wonder dat meteen voor een smallere neus en fotogeniekere jukbeenderen zorgt zonder dat er een chirurgisch mes aan te pas komt, maar onbewerkte foto's.

@lianajadeeI love this trend ♬ Tear in My Heart - twenty one pilots

Dat is goed nieuws, want filters bepalen onbewust wat de beautynormen van nu zijn. En die zijn onrealistisch en ongezond, luidt de kritiek. Experts roepen dat al een paar jaar.

@anja.lary We love wholesome trends #mytasteinmusicisyourface #bodypositivity #nofilter ♬ Tear in My Heart - twenty one pilots

“Kinderen en tieners, vooral jonge meisjes, hebben geleerd om sterk bewerkte foto’s van zichzelf te associëren met meer aandacht op Instagram en populariteit onder hun leeftijdsgenoten”, schreven Amerikaanse gezondheidsdeskundigen vorig jaar in een open brief aan Instagram-CEO Mark Zuckerberg.

@charlidamelio ♬ Tear in My Heart - twenty one pilots

Een grote enquête van beautymerk Dove onderschreef dat statement vorig jaar met opvallende resultaten. Vanaf het middelbaar onderwijs  durft blijkbaar maar de helft van de ondervraagde meisjes een onbewerkte foto van zichzelf op sociale media te delen. En hun zelfbeeld? Dat zakt naarmate ze ouder worden. Drie op de vier meisjes van 10 jaar oud houden van hun spiegelbeeld. Drie jaar later zijn dat er nog maar één op de drie.

@ashleytisdaleI love a no makeup trend ♬ Tear in My Heart - twenty one pilots

En nu dus de tegenbeweging op TikTok, waarbij jonge vrouwen zich eerst filmen met filter en die dan even later weglaten. En wat blijkt: zonder zijn ze vaak zeker zo aantrekkelijk. Dat geeft toch een beetje hoop voor Belle & Naturelle als nieuwe trend.

Foto (c) Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in