Nieuwe prioriteiten, nieuwe aanpak.

Eerder berichtten we al dat mascara de nieuwe lipstick is, maar wat gaat er nog meer veranderen op het gebied van beauty, nu covid-19 voorlopig een blijvertje lijkt? Analisten namen in de Financial Times de grootste veranderingen door en we zetten ze voor je op een rij.

Article continues after the ad

Glamour doet even een stapje terug

Glans, glitter en glamour zal nooit helemaal verdwijnen, maar is minder belangrijk geworden. Contouring is even vergeten, de beautyartikelen die nu goed verkocht worden, zijn vooral simpel en praktisch: geen palet met 30 kleuren, maar met drie.

(c) Feel Cool

En geen lipvergrotende lipserums, maar verkoelende oogmaskers, tegen al dat turen naar een scherm.

Klassiekers zijn hot

Heritage brands doen het geweldig: hoe meer traditie hoe beter. Het geeft houvast en schept vertrouwen dat sommige producten...

... zoals de beroemde Eight Hour Cream van Elizabeth Arden – dit jaar 90 jaar jong – nog altijd mateloos populair zijn. In dezelfde categorie: La Mer, Phormula 3-9 (1921), Augustinus Bader’s The Rich Cream en Charlotte Tilbury's Magic Cream. 'Minder kopen, maar betere kwaliteit' is hier het uitgangspunt.

Belle & naturelle

De Zoom Boom heeft ervoor gezorgd dat we massaal gewend zijn geraakt om elkaar met minder of geen make-up te zien en dat ervaren veel mensen als zo bevrijdend dat deze verandering niet zomaar zal worden teruggedraaid. Er is minder vraag naar gekleurde cosmetica, zoals lipstick en foundation: het is geen doen die te dragen als je om de haverklap een gezichtsmasker op- en af moet zetten.

Kleur schuift naar boven

Door de opkomst van het mondmasker worden ogen en wenkbrauwen belangrijker: wie zich wil opmaken, investeert daarin.

Runner-up: nagellak en nagelkunst. Je kunt er zelf thuis mee experimenteren en als je aan het werk bent, kijk je veel naar je handen en heb je er dus ook veel plezier van #rosénagels.

Gekleurde lippen, maar dan anders

Lippenkleur verdwijnt overigens niet helemaal, maar lipstick legt het voorlopig even af tegen niet pakkende lipstains met als bestseller alweer een klassieker:

Benetint Lip & Cheek Stain van Benefit, al veertig jaar succesvol in rozig maken.  

Antibacteriële beauty

Move over, retinol – antibacteriële beauty komt eraan. Jodium (antiseptische werking) zal vaker worden gebruikt als ingrediënt, net als gluconaat. Andere nieuwkomer: antipollen-beautyproducten.

Clean Beauty evolueert zo heel snel naar Safe Beauty: niet zozeer de vibes van een kruidenvrouwtje, maar meer die van een laboratorium: wetenschap = hot.   

AI in beauty

Artificial Intelligence staat nog in de kinderschoenen, maar ontwikkelt zich snel. Denk aan een app waarin je een foto van jezelf kunt uploaden om te kijken hoe een kleur oogschaduw je staat, zoals Make-up Genius: 

Dit helpt online aankopen en vangt het verdwijnen van testers in de winkel - die vanwege de hygiëne zijn verdwenen - op te vangen.  

Foto's (c) iStock, Pixabay

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in