Hoofdredacteur Claudia wordt over 3 maanden & 9 dagen 50 jaar, en vindt dit haar beste jaren ooit. Ze heeft ook een voornemen: op haar 50ste fitter zijn dan ooit, vandaar dat ze meteen ja zei toen vriendin S. een Dry January voorstelde. Maar nu, vlak voor de eindstreep, is Clauda gestruikeld.

Claudia: “Gisteravond had ik voor mijn werk een champagnediner bij sterrenrestaurant Bridges. In overleg met vriendin S. mocht ik 1 cheatdag. Die joker heb ik gisteravond ingezet. Ik heb het mij goed laten smaken, maar nu een dag later heb ik een nare afdronk. Ligt niet aan de wijn, want die was top, maar aan mezelf: vind het stom dat ik toch voor de bijl ben gegaan. Zeven dingen die ik deze ochtend – met zwaar hoofd – denk.

1 STOM! Waarom heb ik überhaupt ‘n cheatdag nodig? Hoe moeilijk kan het zijn, vier weken niet drinken? Want:

2 Wilskracht is een spier, die kun je trainen. Slappe hap dat ik die wilskracht-spier niet heb getraind. Ik heb nota bene een peperdure cursus bij mental coach Tony Robbins gevolgd. Zijn motto: Train. Train again. Train agáááin, net zo lang doorgaan tot je het wel beheerst. Maar hé:

3 Uren durende diners, het is ook eigenlijk niet te doen. Ik ga mijzelf niet verontschuldigen, maar in dit vak is alcohol smeerolie. In het verleden heb ik wel eens tijdens een zakendiner naast lispelende Franse marketingmanagers gezeten. Zo’n avond duurt langer dan een speech van Fidel Castro. Een opgave voor iemand met weinig geduld, zoals ik. Als een ‘Bridget Jones’ nipte ik door & door om maar iets van de avond te maken. En dat terwijl ik zo houd van een fris gevoel in de morgen.

4 Zou mijn lever al gekrompen zijn? Onderzoek van de University College in Londen heeft aangetoond dat proefpersonen die vier weken alcohol lieten staan minder kans op diabetes, kanker en leverziekten hadden. Hun leverstijfheid nam af met 12,5 procent. Klein rekensommetje voor mezelf: mag ik dan na twee weken 6,25 procent op mijn conto schrijven?

5 Nu iets vergeten? Ouderdom. Niet de drank. Dus legitiem.

LEES OOK: Dit is de reden waarom je nooit problemen moet 'wegdrinken'

6 Trap niet in de dieetvalkuil. Ken je dat? De hele dag braaf aan je dieet gehouden, ’s avonds een stuk chocolade eten, en dan denken: “Ach, nu ben ik toch al in de fout gegaan, kan ik net zo goed lóóós.” Cognitieve dissonantie heet dit in de psychologie. ‘Vergoelijken’ in gewone mensentaal. Nee, Straatmans, dat ga JIJ niet doen! Niet denken: nu is het toch al verloren. Gewoon weer opnieuw beginnen. Denk aan je wilskracht-spier (en eerlijk is eerlijk, met dit katerige koppie denk ik nu: “ik drink nooihooit meer.”).

7 Hup! Doorzetten tot 20 februari. Gewoon weer van voren af aan beginnen. En nog kritischer naar je sociale agenda kijken, verleidingen vooral uit de weg gaan. Daarbij komt: eigenlijk ben ik toch vooral het gelukkigst als ik met mijn man op de bank zit. Voor nu dan even met ’n pot gemberthee.

Hoe overleef jij Dry January? Laat het me weten op: claudia.straatmans@sanoma.com

Reacties (1)