Voor leuke 40+ vrouwen met stijl
Sylvia Schaffrath

Nee, het ligt niet aan de wifi. Het ligt gewoon aan jou.

Al jaren, en de laatste weken weer een stuk meer, hebben we het met ons allen over de gevaren van autorijden gecombineerd met een smartphone.Vanmorgen sprak ik een goede kennis die zei wat ik ook best veel andere mensen hoor zeggen: ‘En nu krijgen alle auto’s ook nog wifi!’. Waarop ik vroeg ‘Ja, ...

Sylvia Schaffrath

Al jaren, en de laatste weken weer een stuk meer, hebben we het met ons allen over de gevaren van autorijden gecombineerd met een smartphone.

Vanmorgen sprak ik een goede kennis die zei wat ik ook best veel andere mensen hoor zeggen: ‘En nu krijgen alle auto’s ook nog wifi!’. Waarop ik vroeg ‘Ja, én?’ Nou, dat vond ze idioot en niet kunnen en ‘ze’ (je weet wel, de autofabrikanten) moeten dat niet doen.

Ik ben het daar dus echt niet mee eens. Het ligt namelijk niet aan de autofabrikant. Het ligt ook niet aan de wifi, of aan satellieten. Het ligt zelfs niet aan je mobiele telefoon. Het ligt aan jóu. Want jij bent de gebruiker.

En als je als gebruiker zo’n serieus gebrek aan zelfbeheersing en verantwoordelijkheidsgevoel hebt dat je willens en wetens het risico op ernstige en zelfs dodelijke ongelukken aanzienlijk vergroot, moet je bij jezelf te rade gaan, niet bij de telefoonleveranciers.

Dat klinkt heel logisch, en zelfs een beetje simpel, maar de realiteit is toch anders. We zien het élke dag: chauffeurs, en daarmee bedoel ik uiteraard iedereen die een auto / vrachtwagen o.i.d. bestuurt, die niet handsfree zitten te bellen of op een andere manier druk zijn met hun mobiel. Ik moet eerlijk zeggen dat ook ik niet kan zien of iemand zit te appen of te facebooken of de verkeersinformatie checkt, maar hoe dan ook, het leidt je af. Als je niet in het gelukkige bezit bent van een auto die de files real time voor je in de gaten houdt, dan luister je maar gewoon naar de radio. Net als ‘vroegâh’. 

Het is namelijk niet voor niks dat Veilig Verkeer Nederland afgelopen week opnieuw de noodklok heeft geluid. Tegen alle verwachtingen in, en tegen alle veiligheidsmaatregelen in, stijgt het aantal doden in het verkeer en dat komt voor een groot deel door het gebruik van mobieltjes.

Sinds een aantal jaren duikt er zo af en toe een video aan die helemaal viral gaat omdat hij schokkend laat zien wat de gruwelijke consequenties kunnen zijn van ‘dial and drive’. Iedereen spreekt er zijn afschuw over uit en iedereen is het met elkaar eens dat het écht niet kan. Hoe is het dan toch mogelijk dat er niks verandert?

Want het moet vanzelfsprekend zijn dat je niet reageert op oproepen en berichtjes van je telefoon wanneer je aan het autorijden bent. Net zo vanzelfsprekend als het omdoen van je gordel, en ook net zo vanzelfsprekend als “don’t drink and drive”.  Niet dan?

In juli kwam Interpolis met de, voor mij, meest indringende en aangrijpende boodschap tot nu toe. En nee, ik ben niet verzekerd bij Interpolis. Waar het om gaat, is dat zij in beeld brengen wat we denk ik allemaal moeten zien. Als je de video niet gezien hebt, dit is hem: ‘Dit kan jou ook gebeuren’.

89%, ja, je leest het goed, 89% van de mensen gebruikt weleens zijn mobiele telefoon achter het stuur. Ik ga hier niet het heilige boontje uithangen en zeggen dat ik dat nog nooit gedaan heb. Kon ik dat maar. Maar sinds een jaar of twee ben ik me er wel veel meer van bewust. Ga ik nu nooit meer de fout in? Nee. Laatst nog, toen in stilstond in een file door een ongeluk en ik veel te laat bij een afspraak zou komen, heb ik ook een app gestuurd. Tegen mezelf zeg ik dan ‘Ik sta stil, we rijden niet’. En iets in mij vindt ook dat dat klopt, dat dat wel kan. Maar misschien zit ik er totaal naast.

Wat ik zelf erg vind, is dat ik regelmatig mensen zie in een auto waarbij ik aan het kenteken en het model kan zien dat die écht niet hoeft te bellen met een mobiel aan zijn oor. Die auto’s hebben gewoon een mobiele telefoon en anders minimaal een CAR-kit. Maar die dan niet gebruiken en in plaats daarvan met dik 100 kilometer per uur met je telefoon aan je oor over de weg bewegen. Op die manier breng je een ongeluk wel heel dichtbij…

We willen allemaal graag veilig thuiskomen, en we willen ook dat de mensen waar we van houden veilig thuiskomen. Dat betekent dat we allemaal onderweg zijn. Laten we wat vaker, liefst elke dag, bedenken dat we daar allemaal een steentje aan kunnen bijdragen door simpelweg niét op die telefoon te kijken tot je echt stilstaat.

Het totaal verbieden van mobieltjes in de auto is domweg niet realistisch. Dat erkennen ook VVN en verzekeraars. Al is het maar omdat je smartphone via Bluetooth verbonden is met je auto. Op die manier ben je bereikbaar maar kun je wel je handen aan het stuur en je blik op de weg houden.

Dat geldt ook voor mijn eigen telefoon en auto. Sowieso staat mijn telefoon bijna altijd op stil. Dit tot ergernis van een aantal niet nader te noemen mensen, maar het voorkomt dat ik door plingels en piepjes wordt verleid om tijdens het rijden op mijn scherm te kijken.

Weet je van jezelf dat je daar moeite mee hebt? Doe dan jezelf, én je omgeving een lol en installeer een app waarmee je al je social media tijdelijk blokkeert. En als dat ook teveel moeite is, wen je dan het meest simpele aan: zet je telefoon bij het instappen al op de ‘flight mode’ óf gewoon helemaal ‘uit’. Dan komt er niks binnen en vraagt je telefoon ook niet de hele tijd om aandacht ;)

Maak er een mooi weekend van en rij voorzichtig én veilig!