Wanneer je binnenkort een lange vlucht in het verschiet hebt liggen, kunnen de slapeloze uren aan boord een eeuwigheid duren. Vaak kun je nog zo moe zijn, maar echte rust in het vliegtuig pakken, ho maar. En dat is erg zonde, want niemand wil gebroken op haar bestemming aan komen. Wij geven daarom 3 tips voor een goede 'nachtrust' tijdens een langeaftandvlucht. 

Lees ook: Deze bekende beautyketen komt terug naar Nederland

Kies de juiste stoel 

Niet iedere stoel biedt dezelfde kans op goede slaap. De beste optie voor normale slapers is de stoel aan het raam. Op deze stoel word je niet alleen minder afgeleid door andere passagiers, ook biedt de raamkant een goede steun voor je nek. Voor de rusteloze slapers - zij die 's nachts vaker naar de wc moeten - is een stoel aan het gangpad beter aan te raden. Lichte slapers kunnen het beste een stoel zo ver mogelijk achterin het vliegtuig boeken, want luchtvaartmaatschappijen plaatsen gezinnen met kinderen vaak vooraan. Hiermee hou je die baby geluiden op afstand. Heb je het snel koud? Boek dan geen stoel in de buurt van de nooduitgang, want daar is het vaak kouder.

Neem een sleeping kit mee

Oordoppen, een slaapmasker en slaapparfum zijn volgens experts de gouden tip om tijdens een langeafstandvlucht een goede slaap te pakken. Gebruik jij in plaats van oordoppen een koptelefoon met muziek ter afleiding? Dit wordt afgeraden, omdat ook muziek niet bevorderlijk is om in je diepe slaap te komen. Slaapparfum helpt vooral als je hier een aantal weken van tevoren al thuis mee bent begonnen. Hierdoor herkent je lichaam de geur als bevorderend voor de slaap en kun je daar aan boord van een vliegtuig profijt van hebben.

Neem geen slaapmutsje

Je gaat op vakantie en dat mag gevierd worden. Zeker aan boord van een vliegtuig, want tja, veel anders dan onszelf verwennen met een lekker glaasje wijn, is er toch niet aan boord te doen... Toch wordt alcohol afgeraden voor een goede nachtrust. Inderdaad, je valt er sneller door in slaap, maar alcohol kan je hersenen in de war brengen en je REM-slaap blokkeren. En wakker worden met een kater na een lange vlucht is toch net iets erger dan wakker worden na een onrustige nacht. 

Ben jij meer van de slaappillen? Ook dat wordt niet geadviseerd. Wil je toch echt een pilletje voor de rust nemen, dan zijn melatonine pillen van 1 milligram alles wat je nodig hebt. Neem dit 30 minuten vóór dat je wilt slapen in en je zal sneller in slaap vallen. Land je in een land met veel tijdverschil? Probeer dan de hele dag wakker te blijven - doe géén dutje - en neem nog een melatonine pil voordat je naar bed gaat. Hierdoor voorkom je een zware jetlag.