Verkouden, hoofdpijn, keelpijn, spierpijn, vermoeidheid, grieperig.... Zijn dit kwaaltjes die altijd om de hoek komen kijken tijdens jouw eerste vakantiedagen? Dat kan geen toeval zijn, zeker als je de rest van het jaar nooit ziek bent. Je lijdt aan de 'vrijetijdsziekte'. 

Lees ook: Mabel bij concert U2

Het kan verdomde frustrerend zijn: verheug je je al maanden, weken, dagen op je vakantie, is het eindelijk zo ver en word je ziek. Het is een typisch verschijnsel, dat vooral voorkomt bij workaholics met een veeleisende baan die veel stress met zich mee brengt. Ook komt het verschijnsel vaak voor bij mensen die te abrupt van een drukke periode naar vrije tijd switchen en eigenlijk geen idee hebben wat ze met hun vrije tijd aan moeten. 

"Onze hersenen hebben maar een beperkt vermogen om informatie te verwerken. Als je het druk hebt op het wek, is je hoofd zo vol dat pijntjes niet doordringen. Maar als de afleiding van het harde werken wegvalt, dringen alle signalen uit het lichaam door en voel je dat het niet goed gaat", aldus hoogleraar Ad Vingerhoets van de Universiteit van Tilburg. Na maandenlang hard werken heb je dus eindelijk tijd om bij te komen, tijd die je normaal gesproken niet voor jezelf vrijmaakt. Zelfs niet als je een virus of andere kwaal onder de leden hebt. Denk maar niet dat deze kwaaltjes zo maar verdwijnen, ze blijven op de loer liggen terwijl jij vrolijk doordendert met je werk. Pas op het moment dat je jouw lichaam rust geeft, denkt het virus: "yes, nu is het tijd voor mij!" En voilà, je wordt gevloerd door de vrijetijdsziekte. 

Als je flink ziek wordt spelen volgens Vingerhoets waarschijnlijk ook biologische factoren een rol. "Bij fysieke of mentale inspanning komt immers adrenaline vrij. Maar bij een langdurige grote werkdruk blijft ook het lichaam na de werkuren adrenaline produceren. Hierdoor krijgt het lichaam energie die het niet nodig heeft en dat ontregelt het afweersysteem." 

De vrijetijdsziekte kun je makkelijk tegengaan door te zorgen voor een soepele overgang tussen werken en vakantie. Bouw je werkweek rustig af en gebruik je eerste drie vrije dagen om 'lekker rustig aan te doen' door bijvoorbeeld thuis te blijven en daar wat te rommelen. Beperk tijdens deze eerste vrije dagen het gebruik van alcohol en koffie en ga sporten zodat je lichaam de overtollige adrenaline kan weg werken.