7 Tips om een jetlag de baas te zijn
Jetlag
Jetlag

Het is met reizen ongetwijfeld het vervelendste wat je kan overkomen: een jetlag! Terugkomen van vakantie, overdag helemaal gesloopt zijn en 's nachts geen oog dicht kunnen doen. Toch is het mogelijk om je jetlag de baas te zijn. Wil je weten hoe? Lees dan snel verder.

Tijdsverschil

Een jetlag ontstaat als je in korte tijd naar een plaats reist waar het aanzienlijk later of vroeger is dan de plaats waarvan je vertrekt. Denk aan bestemmingen als Mexico, China en de Verenigde Staten. Je lichaam krijgt, afhankelijk van hoe groot het tijdsverschil is, een optater die zich uit in verminderde concentratie, uitdroging, energie, verstoring in eetlust en bovenal slaapstoornissen. In extreme gevallen kan er zelfs agressief gedrag of geheugenverlies optreden.

Oosten en westen

Ons lichaam is gewend om op bepaalde momenten aan te geven wanneer je bijvoorbeeld moet eten en slapen, maar door het tijdsverschil raakt het lichaam, ook de biologische klok genoemd, in de war. De ervaring heeft geleerd dat mensen vooral last hebben van een jetlag als zij naar het oosten reizen, omdat je dan tegen de klok ingaat en je dag voor je gevoel korter is. Dit in tegenstelling tot reizen naar het westen. Medicijnen tegen een jetlag zijn er helaas niet, maar deze zeven tips kunnen al een stuk helpen.

Tip 1

Zorg ervoor dat je een paar dagen voor vertrek je slaapritme aanpast. Reis je naar het oosten? Dan doe je er goed aan vroeger te gaan slapen en op te staan. Voor reizen naar het westen is dit juist andersom. Belangrijk is dat je niet langer of korter gaat slapen, maar dat je je slaapritme verlegt. Bouw dit bijvoorbeeld elke dag met een half uur op.

Tip 2

Vermijd zware maaltijden. Eet tijdens je vlucht, en daarvoor, een lichte maaltijd, want op deze manier kan je lichaam zich ook beter aanpassen aan de nieuwe omstandigheden. Eet genoeg en gezond, maar zeker niet teveel.

Tip 3

Naast verantwoord eten is ook goed drinken erg belangrijk. Drink veel water, meer dan normaal, en vermijd juist alcoholische dranken en cafeïne. Deze dranken zorgen namelijk voor uitdroging wat weer invloed heeft op het aanpassingsproces. Wil je het echt goed doen, vermijd dan ook alcohol en cafeïne voor je vlucht.

Tip 4

Misschien meer een mentale dan een lichamelijke steun, maar stel je horloge/smartphone in op de tijdzone waar je verblijft. Dit is goed als je alvast wilt wennen aan het andere tijdstip. Het is wel aan te raden om de tijdzone in het vliegtuig pas aan te passen, want je wilt natuurlijk niet je vlucht missen omdat je je klokje een aantal dagen van tevoren al anders had ingesteld.

Tip 5

Rekken en strekken. Probeer zeker om de twee uur even een kleine wandeling in het vliegtuig te maken. Dit werkt sowieso goed tegen de zogeheten 'vliegtuigtrombose'. Blijf fit en ontspannen en stimuleer de bloedsomloop zodat je lichaam zich later weer sneller kan aanpassen. Ook geregeld naar het toilet gaan, al heb je geen hoge nood, kan al helpen.

Tip 6

Aangekomen op de plaats van bestemming? Doe het dan rustig aan. Gun je lichaam de tijd om zich aan te passen, wat vaak een dag of twee kan duren. Plan voor deze dagen dus geen druk programma met tal van activiteiten.

Tip 7

Je hebt het niet altijd in eigen hand, maar probeer ook om je aankomst altijd in de namiddag of vroege avond in te plannen. Op deze manier kun je namelijk snel weer slapen en pak je nog voldoende nachtrust. Dan is het wel belangrijk dat je tijdens je vlucht zoveel als mogelijk wakker blijft.

Bron: Cityzapper