Iedereen heeft er wel eens last van: je wilt geconcentreerd aan het werk zijn, maar ondertussen lonkt Facebook, vraag je je af of je misschien een whatsappbericht hebt gemist en zie je in je beeldscherm dat er inmiddels drie nieuwe mails binnen zijn gekomen. Bye bye concentratie…

Focussen... Heus, we willen het wel, maar met zoveel leuke aandachtstrekkers is het moeilijk je gedachten bij een onderwerp te houden. Neuroloog Adam Gazzaley onderzocht wat al die afleiding met onze hersenen doet en hoe we daar het beste mee kunnen omgaan.

Multi-tasken is een fabel
Adam: “Door de huidige technologie zijn er veel meer mogelijkheden om te worden afgeleid. En hoewel we graag zeggen dat we zo goed kunnen multi-tasken, ligt de waarheid toch nog wat anders. Multi-tasken betekent simpelweg dat je alles net niet voor de volle 100% doet. Maar het goede nieuws is dat je hier niet aan toe hoeft te geven. Je kunt er zelf iets aan doen.”

1 Maak een bewuste keuze
“Wij zijn dol op informatie. Waar dieren de hele dag zoeken naar eten, zoeken mensen de hele dag naar informatie: op Facebook, Instagram, nieuwssites en WhatsApp. Het liefst terwijl we in vergadering zitten, of een gesprek met iemand voeren. Die constante wisseling van informatiebron is te heftig voor onze hersenen en zorgt ervoor dat delen van de boodschap verloren gaan. Als je je daar bewust van bent, kun je een doordachte keuze maken: verdient deze boodschap al mijn aandacht, of kan ik verdelen?”

Lees ook: 'Goed nieuws: mensen die moeite hebben om uit bed te komen, zijn erg intelligent'

2 Stel je grenzen
“Sinds ik in de gaten heb welke invloed al die afleiding op mijn werk heeft, ben ik mijn dag daarop gaan indelen. Zo multi-task ik dat het een lieve lust is tussen 9 en 11 uur ’s ochtends. Ik lees mijn mail terwijl ik naar de radio luister en check ondertussen de Facebookberichten. Allemaal gemakkelijke klusjes die anders maar saai worden. Vanaf 11 uur gaat de muziek uit, ben ik niet meer online te vinden en ben ik alleen nog bezig met de taken waarbij ik me goed moet concentreren. Dan doe ik slechts één ding tegelijk. Zo weet ik zeker dat ik kwaliteit lever.”

3 Neem pauze
Af en toe een korte pauze nemen en even weg gaan van je computerscherm doet wonderen voor je concentratie. Maak samen met een collega een korte wandeling buiten, of loop naar iemand toe met je vraag, in plaats van hem te mailen. Dat soort onderbrekingen helpen je hersenen weer op te laden en voorkomen dat je je werk saai gaat vinden.”