Onlangs werd bekend dat we niet zo positief zijn als dat we denken. Terwijl we ons uitlaten over collega's en klagen over hoe druk druk druk we zijn, zenden we meer negatieve vibes de wereld in dan dat we zouden willen. Let er maar eens op, het merendeel van de tijd ben je aan het klagen.

Lees ook: Word jij gek van al die spullen? Stel jezelf dan deze vraag

Dat we ons meer focussen op de negatieve dingen dan op de positieve dingen stamt uit de oertijd. Geluksprofessor Patrick van Hees legde eerder dit jaar aan de NOS de oorsprong van negativity bias uit: "We zijn getraind om negatieve dingen eerder te zien dan positieve dingen. Dat komt zelfs nog uit de tijd van de Neanderthalers: toen moesten ze snel zien of eten giftig was, of een dier een roofdier was. Om te overleven moesten ze de negatieve dingen sneller zien dan de positieve." Een enigszins geruststellende logica, maar doe ons maar een positievere dag met minder geklaag. En dat begint al met het toepassen van kleine trucjes. 

Wees dankbaar

Sta iedere dag een moment stil bij de dingen waar je dankbaar voor bent. Doe dit 's ochtends zodra je wakker wordt en 's avonds voor het slapen gaan. Door je zegeningen twee keer per dag te benoemen, plaats je alles in perspectief en krijg je zomaar het besef dat je veel van de kleine, mooie dingen laat overschaduwen door negativiteit. 

Wees aardig

Een collega complimenteren met haar make-up of koffie kopen voor diegene achter je in de rij, het zijn kleine gebaren die zowel jóuw dag als die van een ander kunnen maken. Het kost geen moeite, en, wanneer je gelooft in karma liggen goede dingen in het verschiet. 

Doe iedere dag iets actiefs

Het is eigenlijk heel simpel: doe je iets actiefs, dan maak je endorphine aan. Endorphine maakt je blij. Dit betekent heus niet dat je iedere dag je kapot moet zweten op de loopband of in het zwembad, maar de trap in plaats van de lift nemen kan al zorgen voor een beetje meer endorphine. Of parkeer je auto iets verder van de supermarkt af en loop een paar meter extra.

Luister naar vrolijke muziek

Wil je de dag op een vrolijkere en positievere manier doorkomen? Zet dan vrolijke nummers op. 

Doe rustig aan

IN theorie zou dit heel makkelijk moeten zijn. Maar in realiteit is mindfulness een stuk moeilijker. Rustig aan doen verlaagt je stress en kalmeert je lichaam en geest. Wanneer je stopt met haasten, is het bovendien makkelijker om helder na te denken en optimistisch te denken. Een makkelijk trucje om dit in praktijk te brengen is om je maaltijden te eten zonder telefoon, computer of televisie aan en je daadwerkelijk richten op het eten.

Glimlach meer

Het is al meer dan eens bewezen: lachen verlaagt stressversterkende hormonen en verhoogt de productie van stemmingsversterkers. En ironisch genoeg hoeft je glimlach niet eens oprecht te zijn. Volgens recent onderzoek is bewezen dat wanneer je gestressed of zenuwachtig bent en je een glimlach forceert, dit al bijdraagt aan het verlagen van je stress.

Vergelijk jezelf niet met anderen

Wellicht de moeilijkste tip uit bovenstaand rijtje: jezelf niet met andere vergelijken. Focus op jezelf en stop met focussen op alles om je heen. Hoe minder je bezig bent met hoe succesvol, knap of gelukkig andere mensen zijn, hoe meer energie je hebt om het beste van je eigen leven te maken.