Wijntjes nippen en kilo's verliezen zijn twee dingen die helaas niet zo goed samen gaan. Wil je echt afvallen en in shape zijn voor je aankomende vakantie? Dan zal "géén alcohol drinken" een van de meest gehoorde adviezen zijn. Maar laten we eerlijk zijn: dat is wel een erg groot offer. Nu is gebleken dat af en toe een wijntje prima kan, zolang je maar weet welke.

Lees ook: Het liefdesstulpje van prins Harry

Deze nieuwe strategie hebben we te danken aan Tanya Zuckerboth, de vrouw achter het F-Factor dieet. Bij dit vezeldieet worden - in tegenstelling tot vele andere diëten - de koolhydraten juist omarmt. Door bij elke maaltijd een bepaalde hoeveelheid voedingsvezels te eten, krijg je de onverteerbare gedeeltes van koolhydraten binnen en die bevatten van zichzelf geen calorieën. Volgens Zuckerboth is het verzadigde gevoel dankzij voedingsvezels de sleutel tot succes. Door het volle gevoel hiervan neig je minder naar snacks/overeten en beperk je de calorie-inname. Bij dit dieet hoef je je lifestyle maar minimaal aan te passen. 

Dus terug naar de wijnen. Hou jij van een goed glas rode wijn? Dan zijn een merlot en pinot noir/spätburgunder de beste kandidaten voor deze nieuwe strategie. Deze wijnen bevatten ongeveer 88 calorieën, 3 gram koolhydraten en 1 gram suiker per glas. De Italiaanse Marsala wijn of een glaasje sherry kun je beter laten staan, hier zitten zo'n 164 calorieën, 3 gram koolhydraten en maar liefst 8 gram suiker per glas in. 

Voor witte wijnen geldt dat een chardonnay, riesling trocken en sauvignon blanc je nieuwe beste vriendinnen zijn. Ook hier zitten relatief weinig calorieën in, allemaal minder dan 85, en 2,6 gram koolhydraten en 1 gram suiker per glas. Zoete riesling en moscato met 160 calorieën per glas kun je beter laten staan...

Natuurlijk geldt ook hierbij: drink met mate. Als je echt wil afvallen, dan is één glas per dag voldoende.