Het jojo-effect. Wij vrouwen worden er soms stapelgek van. Terwijl manlief al tien jaar dezelfde overhemdmaat kan kopen, liggen er bij ons wel drie verschillende kledingmaten in de kast.

Herkenbaar? Eén troost, je staat er niet alleen voor: een vrouw verandert gemiddeld 31 keer van maat (in haar volwassen leven).

De valkuilen 
Nieuw onderzoek heeft de grootste 'aankom-momenten' voor vrouwen aangetoond: kinderen krijgen, (voor het eerst) samenwonen met een partner en de eerste jaren van het huwelijk zijn de bekendste kilo-mijlpalen. Tijdens onze mooiste momenten komen we dus aan. Ook tijdens de winterperiode, na een vakantie en natuurlijk met de kerst tellen vrouwen er een paar pondjes bij.

Ja, ik wil... in mijn jurk passen
Onze kledingmaat maakt een grote daling vóór onze bruiloft, als we een geliefde verliezen en na een relatiebreuk. Ondanks het comfort food vliegen de kilo’s in zware tijden eraf.

Mannen vs vrouwen
Het jojo-effect raakt mannen minder hard. Zij wisselen 24 keer van kledingmaat, met stress op het werk als grootste reden.

LEES OOK: Is dit plantje echt de remedie tegen het jojo-effect?

Goede hoop
Die ene little black dress in de kast, die toch echt té little is? Je bent niet de enige. Driekwart van de vrouwen bezit items die zij niet meer passen. Dit allemaal om goede redenen: de helft ziet dit als motivatie om weer terug te raken op het oude gewicht. Eén vijfde houdt het kledingstuk om de sentimentele waarde.

Size doesn’t matter
Driekwart van de vrouwen zegt dat zij zich zorgen maken om het vinden van de juiste maat. In veel winkels verschillen onderling de maten, waardoor het altijd handig is om te passen. Ook handig: modetrucjes toepassen. Zoals modevlogster Françoise al zei: mode is een illusie. Of je kledingmaat in de jaren is veranderd of niet, het belangrijkste is je zelfverzekerd voelen. Het vinden van de juiste pasvorm is een belangrijk onderdeel hiervan.