Een nieuwe tendens als het gaat om goede voornemens dit jaar. De top 3 voor 2017 is: 'meer sporten en bewegen', 'gezond(er) leven en eten' en 'zelfontwikkeling'. Wat daar zo opvallend aan is?

Vroeger gingen we een stuk vaker met meer sociale voornemens, vaak gericht op partner en kinderen, het nieuwe jaar in. Dat blijkt uit onderzoek naar de historie van goede voornemens, door Kantar Public (voorheen TNS NIPO) in opdracht van Zilveren Kruis.

Sociaal zijn is gezond
In 67 procent van de gevallen zijn onze voornemens nu individualistisch van aard. Terwijl sociale interactie juist grote invloed heeft op de gezondheid. “Drie jaar geen sociaal contact is ongezonder dan drie jaar slecht eten”, aldus Beate Volker, Hoogleraar sociologie aan de Universiteit van Amsterdam. Zilveren Kruis wil Nederlanders hier bewust van maken en hen stimuleren om naast gezonde, individuele voornemens ook met sociale voornemens 2017 in te gaan.

Liever een goede buur...
Investeren in de mensen in je buurt en contact met partner, familie of vrienden draagt bij aan een goede gezondheid. Beate Volker: “Samen staan we letterlijk sterk. We voelen ons fijner en zijn ook gezonder. Sociaal contact is goed voor de bloeddruk en het afweersysteem en daarnaast werkt het stress verlagend.” 

Lees ook: 7 tips voor een lang en gelukkig leven

'Hier valt nog veel te halen'
Nederlanders zijn zich hier maar beperkt van bewust, blijkt uit het onderzoek van Zilveren Kruis: 42 procent ziet geen tot nauwelijks verband tussen het face-to-face onderhouden van hun sociale contacten en een goede gezondheid. Volker vindt dat opvallend: “Er zijn legio onderzoeken waaruit blijkt dat sociale contacten heel belangrijk zijn. De bevinding dat mensen zich niet bewust zijn van de waarde van sociale contacten voor hun gezondheid, is een gevolg van de vergevorderde individualisering. Voornemens voor het nieuwe jaar richten zich meer op het ‘moment voor jezelf’ dan op contact met anderen. Dit is kennelijk een verschuiving ten opzichte van vroeger. Hier valt nog veel te halen voor een gezonder Nederland.”

Bron onderzoek: De historie van goede voornemens, door Kantar Public (voorheen TNS NIPO) in opdracht van Zilveren Kruis. Bron beeld: Unsplash, Annie Spratt