Mode: een woord dat vele associaties oproept en één daarvan is 'jong'. De catwalk werd in 2016 gedomineerd door de jonge sprietjes Gigi Hadid en Kendall Jenner. Althans, dat leek zo.

Met het dubbele (drie- en zelfs vierdubbele) aantal jaren aan levenservaring heeft de mode-industrie een paar grote sprongen gemaakt om de volwassen vrouw te omarmen.

Op een rijtje
Een geweldige start nam Dolce & Gabbanna, doordat Sophia Loren (81) in januari verscheen in een parfumreclame - bekijk de mooie D&G-commercial onderaan dit bericht). In februari straalde Bette Midler (71) in een Marc Jacobs beauty-campagne.
In de lentecampagne van 2016 verscheen een prachtige Jane Birkin (69) in een Saint Laurent-pak. In september straalde Lauren Hutton (73) in de Bottega Veneta show tijdens de Milaan Fashion Week. En ook Nederland bleef niet achter.

Zo staat in ons jubileumnummer Mart Visser’s muze Lize Noijink (61) model.

Sophia Loren
Sophia Loren

Jane Birkin
Jane Birkin

Lauren Hutton
Lauren Hutton

 

Liz Snoijink
Liz Snoijink

 

Persoonlijkheid in plaats van leeftijd 
“Ik vind het écht inspirerend”, zegt Ruth Chapman (53), co-voorzitter van matchesfashion.com. “Het moedigt vrouwen aan om zichzelf te zijn en om kleding te dragen die hun persoonlijkheid weerspiegelt. Ontwerpers als Marc Jacobs kennen hun doelgroep zo goed, dat zij in hun campagne laten zien dat elke leeftijd chic kan zijn.”


Bette Midler (71) voor Marc Jacobs

Nieuw tijdperk
Designer Amanda Wakeley (54) – onder andere favoriet van Kate Winslet, Angelina Jolie en Kate Middleton – vindt dat de mode-industrie zich helemaal geen zorgen moet maken over leeftijd. “Goed design kan tijdloos zijn. Ik ken zelfs vrouwen die nu vijftigplusser zijn en zich jonger kleden dan toen ze twintiger waren. De oudere vrouw is vaker dan ooit op tv, in de krant en online te zien. Mode is een representatie van een tijdperk, dus het ziet er voor ons goed uit.”

Van hoog naar laag
In een recent onderzoek is naar voren gekomen dat 58% van de Engelse vrouwen zich ondervertegenwoordigd voelt in de mode. Dit jaar hebben veel luxemerken de knop omgedraaid, zoals Giorgio Armani. Het merk startte voor hun alledaagse klassiekers, The New Normal, in januari een campagne met Yasmin Le Bon (51), Nadja Auermann (44) en Stella Tennant (46) als zijn boegbeelden. De betaalbare segmenten richten zich nog op de jongere doelgroep, maar hopelijk zien we hier in 2017 verandering in.

Giorgio Armani, The New Normal campagne

Inspiratie voor allen
Dat oudere vrouwen nu eindelijk in de spotlight staan, is een goede zaak voor alle leeftijden. Kijk naar de hitblog en documentaire van Advanced Style (met onder anderen Iris Apfel). Het is misleidend om te suggereren dat jonge vrouwen alleen jong willen zien. Grote heldinnen zijn vaak ouder, wijzer en in het bezit van een eigen stijl.

Pirelli-kalender
Dat is ook de reden waarom dit jaar de beroemde Pirelli-kalender niet uit opzichtige, maar natuurlijke schoonheid bestaat. Zoals designer Amanda Wakely zegt: “Vrouwen zijn geïnspireerd door intelligentie en vertrouwen. En dát is tijdloos.”


Bekijk hier de wonderschone commercial met daarin Sophia Loren én haar zoons.