En, wat vindt zij nou echt van de huidige modetrends?

Iris Apfel mag dan met pensioen zijn, ze  is populairder dan ooit. Op haar 95ste heeft zij een nieuwe sokken- en onderbroekenlijn gelanceerd, maakt ze een collectie met Macy’s en schittert zij in de nieuwe reclamecampagne van Citroën. Ook heeft zij eigen emojis voor de smartphone gelanceerd, al begreep ze niet helemaal wat dat voor dingen waren.

Helemaal ‘in’
In een interview met Town & Country Magazine vertelt Apfel dat ze zich blijft verbazen dat ze nu bewonderaars heeft. “Ik ben niet anders dan ik tachtig jaar geleden was en nu ben ik ineens cool en ‘in’. De hernieuwde belangstelling begon toen er in 2005 een tentoonstelling in het Costume Institute aan mij werd gewijd. Nu ben ik weer beroemd. Het is leuk, ik hou ervan.”

Waar is het talent?
Dat ze 95 jaar is, betekent niet dat  Iris Apfel een oude visie heeft. Over de huidige mode-industrie heeft zij haar mening klaar: “Ik vind niet dat er veel talent is op het moment. Er is veel herhaling en weinig creativiteit. Mensen zeggen vaak dat zij anders zijn, maar als het erop neerkomt kleedt iedereen zich hetzelfde. Iedereen lijkt ook hetzelfde te willen. Alles is zo eenvormig. Ik lees ook bijna geen tijdschriften meer, het is allemaal zo saai.”

Haar goddelijke intuïtie
Trends snapt zij ook niet. “Ze zijn goed voor de verkoop, denk ik, maar je doet wat je wilt, waarom heb je dan trends nodig?” Apfel werkt op haar goddelijke intuïtie, want toen er aan haar gevraagd werd waar zij haar inspiratie vandaan haalt, zei ze: “Ik weet het niet, het komt van die man van boven.”

Lees ook: Diashow: James Deans iconische stijl

Bekijk hier het volledige interview (helaas de eerste minuut geen geluid):

Bron: Town & Country