Stress, je zit er niet op te wachten, maar het overkomt de besten. Soms noodzakelijk, vaak heel vervelend. Daarom verzamelden we zeven manieren om zo snel mogelijk te ontstressen.

Het ene moment lijkt alles vanzelf te gaan, het andere moment giert de adrenaline door je lijf. Die automatische overlevingsstand van je lichaam kan heel praktisch zijn (bij brand om maar een voorbeeld te noemen), maar kan je ook in de weg zitten. En dan is het zaak zo snel mogelijk tot rust te komen.

DIY acupunctuur
Boven het midden van je beide ogen, een centimeter hoger dan je wenkbrauwen, zit een drukpunt dat je helpt de stress te verminderen. Duw hier met een of twee vingertoppen op gedurende drie minuten. Het werkt het best als je erbij ligt en aan leuke dingen denkt. Om volledig tot rust te komen, doe je dit terwijl je je omringt met een bloemengeur bijvoorbeeld van Rescue Remedy.

Lees ook: 'Pijnlijke kantoorspieren? De oplossing vind je in de keuken'

Let op je ademhaling
In stressvolle situaties gaan we bijna automatisch ‘hoger’ ademen. Door die manier van ademhalen, blijft je lijf adrenaline aanmaken en zul je nog meer stress ervaren. Je krijgt je ademhaling weer naar beneden door drie keer per dag je handen op je buik te leggen en een paar minuten heel bewust naar je handen te ademen. Doe dit door twee tellen in te ademen en vier tellen uit te ademen.

Stretch
Voel je je opgejaagd? Stretch dan even. Het stimuleert de bloedcirculatie in je lijf, ontspant je spieren en helpt je rustig te ademen.

Vroeg naar bed en vroeg weer opstaan
Dit is er een die je op de lange termijn zoveel zal opleveren. Ga op tijd naar bed, zodat je voldoende slaapt. En sta ’s ochtends op tijd op, zodat je de dag niet gehaast start. Daardoor rol je zoveel makkelijker door drukke dagen heen.

Ontbijt
In drukke tijden willen we het nog wel eens vergeten: het ontbijt. Bedenk dat je bloedsuikerspiegel ’s ochtends vroeg laag is. En dat zorgt ervoor dat je extra adrenaline aanmaakt. Precies… daar zit je niet op te wachten als je al stress ervaart.

Minder met cafeïne
Als je onder druk staat, maakt je lijf een stofje vrij dat cortisol heet. Dat is prima. Cortisol zorgt er namelijk voor dat je in staat bent beslissingen te nemen, of te handelen. Maar… als je daar een portie cafeïne aan toevoegt, ga je je opgejaagd voelen, met als gevolg dat actie ondernemen ineens veel meer moeite kost.

Beetje hulp kan geen kwaad
Valeriaan, kamillethee, passiebloem… het zijn goede, natuurlijke rustbrengers. Dus wordt het je te veel, zorg er dan voor dat je deze weldoeners in huis hebt.