Heb je concentratieproblemen aan het begin van de dag? Dan kan mediteren helpen.

Rebekah Borucki is vastbesloten om te bewijzen dat iedereen tijd heeft om te mediteren, al is het maar voor een paar minuten. Haar aankomende boek You Have 4 Minutes to Change Your Life richt zich daar precies op: meditaties die slechts vier minuten duren.

Hoewel meditaties worden beschouwd als een manier om te ontspannen, kan het ook een middel zijn om direct te focussen of energie te krijgen. Rebekah deelt een eenvoudige meditatie die ervoor zorgt dat je een betere start van de dag maakt. En het beste gedeelte? Je hoeft je bed er niet voor uit te komen.

Stap 1: bevestiging
In plaats van direct je smartphone te pakken wanneer je wakker wordt, blijf je voor de meditatie even in bed liggen en herhaal je drie keer hardop ‘dankjewel’. Dit zet meteen de toon van dankbaarheid voor de rest van de dag.

Stap 2: haal adem
Zo simpel kan het zijn. Concentreer op je ademhaling en denk ‘adem in’ wanneer je inademt en ‘adem uit’ als je uitademt. Door je op de woorden te focussen, let je niet op gedachten die afleiden. Herhaal dit tien keer. Begin daarna met het ademhalen richting verschillende delen van je lichaam, met als laatste je tenen. Doe dit ongeveer vijf keer (denk daarbij aan je vingers, borst, buik, benen en tenen).

Stap 3: intentie
De laatste stap is om je doel, of de sfeer, voor de dag te bepalen. Om een geweldige ochtend een boost te geven, stelt Borucki voor om drie keer tegen jezelf te zeggen: ‘Ik ben energiek en klaar voor de dag’. "Dit stimuleert en wekt het optimisme op", verklaart ze. Natuurlijk kun je ook zelf met een sterke oneliner komen, zolang je 'm maar herhaalt. Zo draag je de kracht ervan (on)bewust de hele dag met je mee.

Bron: Today