Sta jij vaak met je jas aan, tas in je ene arm, paraplu in de andere, eindeloos te zoeken naar je huissleutels? Of kom je echt niet meer op de titel van het boek dat je gisteren uit las? Vergat je de naam van je personal trainer van de week?

Geheugenverlies hoort erbij als we ouder worden (al ogen we natuurlijk geen dág ouder), maar we stellen het 't liefst zo lang mogelijk uit. Tijdens onderzoek is ontdekt dat een combinatie van muziek beluisteren en meditatie een zeer positieve werking heeft op ons geheugen en cognitief vermogen.

Muziek tegen stress
Muziek beluisteren stimuleert het deel van onze hersenen dat ervoor zorgt dat wij informatie kunnen onthouden, de verwerking van emoties en het vermogen om ons te kunnen concentreren. Al heel lang is bekend dat muziek een positief effect heeft op onze gezondheid. Naast de rustgevende factor waarmee muziek spanningen bij ons kan wegnemen, zou het zelfs de eetlust op een positieve manier dempen (want: lekkerder in je vel en daardoor minder drang om jezelf vol te stoppen) en ons brein op scherp stellen. In een tijdschrift over alzheimer stond onlangs een onderzoek waaruit bleek, dat het beluisteren van muziek aanzienlijke resultaten oplevert voor ons geheugen en ons vermogen tot kennisopname. Muziek en meditatie als middel tegen beginnend geheugenverlies?

Lees ook: Mooi, magisch & mindful: 2017 wordt jouw beste jaar ooit

Stijgende lijn in geheugen en gedrag
Bij een studie aan de universiteit van Virginia is gekeken naar een groep van 60 ouderen die leed aan (beginnende) cognitieve achteruitgang, een mogelijke voorloper van alzheimer. De helft van de groep hield zich 12 dagen lang, 12 minuten per dag, bezig met een bepaalde vorm van beginnersmeditatie (Kirtan Krya), de andere helft legde zich gedurende dezelfde tijd toe op een muziek luisterprogramma. Aan het einde van de periode vertoonden beide groepen een forse vooruitgang in geheugen en cognitieve functies (dankzij welke we een gesprek kunnen voeren, auto rijden, piano spelen, ofwel: ons dagelijks handelen). Dezelfde functies die normaal gesproken al worden aangetast in een vroeg stadium van alzheimer.

Nog meer positieve effecten
De stijgende lijn in geheugen en gedrag bleef daarna klimmen in de drie maanden waarin zij hun meditatie- en luistertherapie op eigen houtje voortzetten. De combinatie van Kirtan Krya-meditatie en luistertherapie zouden niet alleen een bevorderende werking hebben op slaap, stemming en kwaliteit van leven, zoals al eerder werd beweerd, maar dus ook een positief effect hebben op ons cognitief vermogen, en beginnend geheugenverlies echt tegen gaan.

Mindfullness verbetert studieresultaten
Ook uit ander onderzoek, waarbij een groep minder presterende studenten gedurende een periode intensieve mindfulness training volgde, kwam naar voren dat enige vorm van meditatie een bijzonder gunstig effect heeft op prestaties in de studiebanken. Ten opzichte van de groep studenten die bij dezelfde proef koos voor een serie voedingslessen in plaats van mindfulness, stak de mediterende groep na afloop met kop en schouders uit bij afname van standaard toetsen en geheugen oefeningen.

Als lampjes in een kerstboom
Neurologisch muziektherapeute Kimberly Moore berichtte op webmd.com over de waanzinnige werking van muziek op ons brein. Haar beeldende uitspraak ‘ons brein licht bij het horen van muziek op als de lampjes in een kerstboom’, zeggen voldoende over haar eigen, positieve bevindingen.

Over de vraag welke soort muziek dan het beste is voor ons brein, is de ‘jury’ nog in conclaaf, maar voor nu is het advies luid en duidelijk: luister zo vaak je kan naar jouw favoriete muziek (mits niet op te hoog volume natuurlijk), zodat jouw grijze massa af en toe eens flink wordt geprikkeld. En probeer af en toe een lesje meditatie. Zo worden we zoetjes aan steeds minder gespannen, meer gefocust en helderder oud.

5 mini meditaties voor tussendoor:

1. Sta 15 minuten eerder op zodat je zonder rennen uit bed kunt komen. Ga een paar minuten op een rustige plek zitten en luister even alleen naar je eigen ademhaling.

2. Schrijf je angst op en schrijf daarna op wat er gebeurt als die angst uit zou komen, blijf jezelf vragen stellen over wat er dan zou kunnen gebeuren tot je bij je eigen kern komt.

3. Ga 3 minuten (of langer) in kleermakerhouding zitten, doe je ogen dicht en kijk welke gedachten er voorbij komen. Laat ze gewoon passeren zonder te oordelen, alsof je er als een buitenstaander naar zit te kijken

4. Voel je je in balans en gelukkig? Probeer dat moment goed in te prenten, zodat je het later terug zou kunnen roepen.

5. Ben je gespannen? Stel jezelf een reset-knop voor in de palm van je hand. Ga met je andere hand naar die plek. Druk de ‘stress knop’ een paar keer in terwijl je diep in-en uitademt en laat alle stress verdwijnen.