Er zijn plekken op aarde waar het helemaal niet bijzonder is om 100 jaar of ouder te zijn. De zogeheten Blue Zones, zoals Ikaria (Griekenland), Okinawa (Japan) en Sardinië (Italië) kennen nauwelijks ziektes als dementie, hartproblemen of depressie.

Dan Buettner, auteur van De blauwe zones: lessen voor langer leven van de mensen die het langste leven, heeft hun geheim ontdekt en je hoeft er niet eens in een Blue Zone voor te wonen! Met deze tips kun je vandaag al beginnen en je levensduur verlengen. En of dat nog niet genoeg is: ze brengen ook geluk.  

1 - Organiseer een happy hour
‘De mogelijkheid om eenzaam te zijn, bestaat bijna niet in de Blue Zones’, zegt Buettner. Organiseer gewoon eens een borrel of een happy hour, het is een leuke en ongedwongen manier om vriendschappen te bevorderen. Wijn, smoothies of juist koffie en thee: het belangrijkste aspect is het leggen van contacten.

2 - Weg met de apparatuur
'Groeien' is een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven in de Blue Zones. Als je lang leeft, moet je kijken naar de belangrijkste dingen in je leven. Krijgen ze genoeg aandacht? Maak meer vrienden, beweeg en groei. Buettner vindt dat wij westerlingen te veel achter onze computers zitten (en hij heeft natuurlijk gelijk). 


Dan Buettner

3 - Deel je gezonde eten
Gezonde granen, fruit en groente. In de Blue Zones eten mensen minder dan vijf keer per maand vlees, wat de risico’s op diabetes, hartziektes en kanker vermindert. Maar het is niet alleen wát ze eten, maar ook hóe ze het eten: langzaam, samen en dankbaar. Dat verlaagt stress en bevordert de spijsvertering.

Lees ook: Alle honderdplussers hebben deze karaktertrek met elkaar gemeen

4 - Verwerk stress  
Stress is onderdeel van het leven, zelfs in de Blue Zones. Maar de mensen daar werpen spanning op heel eigen wijze van zich af. Zo besteden veel mensen in Okinawa een paar minuten per dag heel bewust aan het afstand nemen van zorgen. Experimenteer met wat voor jou het beste werkt.

5 - Ontwikkel een doel
Een reden hebben om ’s ochtends op te staan (en dan bedoelen we niet omdat je naar je werk moet) is van groot belang. Het gevoel een doel te hebben is nauw verbonden aan familie en vrienden. Doe bijvoorbeeld vrijwilligerswerk voor een organisatie die je aan het hart gaat.

6 - Maak een vriend op het werk
We brengen relatief veel tijd door op de werkvloer, een vriend of vriendin hebben op de plek waar je werkt, is iets waar je blij van wordt. Dus durf de stap te zetten en nodig je collega - of je baas - uit voor een lunch. Of natuurlijk voor je happy hour.

7 - Maak gezonde keuzes
Een verrassende uitkomst uit onderzoek in de Blue Zone, is dat de mensen daar niet proberen om lang te leven, ze leven gewoon gezond. Hun goede gewoontes behoren voor hen tot de dagelijkse routine.

Bron: Today, Beeldbron: Pixabay