Belletjes, Whatsapp, Instagram, mail, Uber, de stappenteller… Anno 2017 zijn we hoe langer hoe meer vergroeid met onze smartphone. Hoe ontsnap je aan die 24-uurs maatschappij zonder buiten de boot te vallen?

1.
Check op een vast tijdstip je mail
Check drie keer per dag op een vast tijdstip maximaal een half uur je mail. Bijvoorbeeld ’s ochtends als je je computer opstart, na de lunch en aan het einde van je werkdag. Scan op onderwerp-regel en open geen mails die niet urgent lijken. Hou altijd in je achterhoofd dat als iets écht bloedspoed heeft, je per telefoon bereikbaar bent.

2.
Weg Whatsapp-groepjes
63 felicitaties voor een jarige collega in het weekend, eindeloos heen en weer ge-app over het programma van het vriendinnenweekend: Whatsapp-groepjes kunnen een grote bron van ergernis vormen. Spreek van tevoren af waarvoor jullie de groep gebruiken en evalueer dat af en toe ook. Face to face en niet op de app zelf! Want als je in een groep meldt dat je niet zit te wachten op de overgangsklachten van die vriendin, begeef je je uiteraard op glad ijs. Stap uit de groep als je er echt niets aan hebt of - net wat minder abrupt - demp de groep (voor een dag, week of jaar). De overige groepsleden merken daar niets van.

3.
Stel duidelijke grenzen
Duizelt je hoofd aan het einde van de dag van alle werkinformatie en heb je je vrije tijd echt nodig om de batterij weer op te laden? Manage dan duidelijk verwachtingen. Meld je leidinggevende en collega’s dat je je mail / telefoon niet checkt. Wees daarbij wel consistent. Als je zegt dat je offline bent en vervolgens toch op mailtjes reageert, is het hek voor je het weet van de dam. Stel je grenzen!

Lees ook: Best even schrikken: bereken hier je slaap(tekort) met de 'lost sleep calculator' 

4.
Ban de smartphone uit de slaapkamer
We lijden massaal aan slaaptekort. Vooral vrouwen slapen te weinig en presteren daardoor minder. Wat je echt niet meer moet doen: je scherm checken als je in bed ligt. Het licht van je smartphone veroorzaakt een verschuiving in je biologische klok. Daarbij kom je moeilijker in slaap als je voor het slapen nog cognitief wordt gestimuleerd door het drukken op knoppen of het lezen van lastige mails. De smartphone mag alleen op vliegtuigmodus de slaapkamer in.

5.
Doe een digitale detox
Helemaal unplugged tot rust komen? Doe de digitale detox en niemand kán je lastig vallen. Alsof dat alleen nog niet ontspannend genoeg is, blijkt een weekje internetvrij ook nog eens goed voor je algemene gemoedstoestand. Volgens experts verlaagt het namelijk de cognitieve en emotionele stress waaraan we in dit digitale tijdperk normaal gesproken blootgesteld worden. Over een win-win situatie gesproken!