Zit je niet helemaal lekker in je vel, maar weet je even niet hoe je de knop om moet zetten? We helpen je graag een handje.

1. Haal adem. Wij halen 12 tot 16 keer adem in een minuut. Wanneer je dit verlaagt naar 4 tot 6 keer per minuut, wordt de stress minder en kun je helderder nadenken. Zo voel je je kalmer en zelfverzekerder.

2. Maak een lijstje over je lichaam. Beschrijf jouw favoriete lichaamsdelen op een positieve manier. Je hebt geen brede heupen, maar swingende heupen! And so on. Deze lijst herinnert je aan jouw positieve kanten en laat zien hoe goed jij ook fysiek bent.

3. Je bent knapper dan je denkt, bewijst onder andere deze Dove campagne.

4. ‘10 push-ups, nu!’ Klinkt heftig, máár: je bloed gaat sneller stromen en je adrenaline-level gaat omhoog, waardoor je een onoverwinnelijk gevoel krijgt.

5. Bekijk jezelf vanuit iemand anders. Bijvoorbeeld: denk voordat je een nieuw idee oppert bij je baas, niet: ‘wat als hij / zij me uitlacht?’ maar: ‘wat als mijn baas mijn insteek niet begrijpt?’ Dan zoek je ook sneller naar alternatieven.

6. Draag rood. Volgens recent Brits onderzoek krijgen vrouwen meer zelfvertrouwen door een rode kleur naar het werk te dragen.

7. Maak fysiek contact met jezelf. Voel je stress en angst opkomen, plaats dan één hand op je hart en de andere op je buik. Zo kalmeer je ontmiddelijk.

8. Droom groots. Doelen helpen niet alleen om ergens naartoe te werken, maar laten ook aan jezelf zien dat je ambitieus bent.

9. Update je Facebook-pagina. Omdat je jezelf positiever positioneert online dan dat je misschien denkt. En daardoor krijgt ook je zelfvertrouwen een oppepper.

10. Zeg vaker nee. Als je te vaak ja zegt, kan je leven (en je hoofd!) overvol worden. Durf daarom nee te zeggen tegen dingen waar je geen belang bij hebt.

11. Spendeer tijd met een positieve vriendin. Onderzoek wijst uit dat als iemand naar je lacht, jouw zelfvertrouwen stijgt.

12. Lopen maar! Bewegen en tegelijkertijd rustig op adem komen; altijd een goed idee.

13. Realiseer dat je niet alleen bent. Je bent niet de eerste en jammer genoeg ook niet de laatste die zich down voelt. Deel je ervaring met je hechte vriendinnen, dat kan ook al opluchten.

14. Zoek oplossingen. Probeer oplossingen te zoeken voor je problemen. Ben je bang om te solliciteren? Volg dan bijvoorbeeld een korte cursus om een goede eerste indruk te maken.

15. Draag een parfum met citroen als ingrediënt. Het inademen van een citroengeurtje maakt je volgens onderzoek gelukkiger.

16. Zing en dans mee. Muziek geeft je positieve energie, dus maak er gebruik van!

17. Wees je eigen beste vriend. Een fout gemaakt? Praat dan tegen jezelf zoals je tegen een kind zou praten. In plaats van te zeggen dat je waardeloos bent, denk je bij jezelf: ‘het is niet het einde van de wereld, ik heb mijn les geleerd.’ Echt, het helpt.

18. Draag neon. Onderzoekers van de University of Essex verklaren dat kijken naar een felle kleur je geluk kan vergroten. Win-win: een felle kleur maakt ook de mensen om je heen vrolijker.

19. Dankjewel. Bedank iemand in je omgeving die een positieve invloed op je heeft. Door anderen te helpen, wordt je eigen zelfvertrouwen ook opgekrikt.

20. Neem een pauze van de technologie. Het is verleidelijk om telkens in een onbekende situatie naar je telefoon te grijpen, maar keek eens om je heen. Dit zíet er al zelfverzekerder uit, omdat je niet hoeft te vertrouwen op een apparaat.

21. Luister naar jezelf. Wat zal mij in deze situatie gelukkiger maken? Je gevoel heeft vaker gelijk dan je denkt.

22. Doe het zelf. Je zult nieuwe ervaringen opdoen en voelt je onafhankelijker. Altijd het proberen waard, toch?

23. Schoenen! Echt waar: door het dragen van hakken voelen vrouwen zich vaak sterker en zelfverzekerder.

24. Hernoem je emoties. Als je een negatief gevoel hebt, probeer het dan te hernoemen in een positievere zin. Een voorbeeld: in plaats van nerveus, ben je enthousiast omdat er iets nieuws gaat gebeuren.

25. Groen. Door je te wanen in een groene omgeving, komt je brein tot rust en daalt het stressgehalte.

26. Leer een nieuw woord. Door een nieuw woord te leren en te gebruiken lijk je niet alleen slimmer, maar vóel je jezelf ook zo.

27. Wuif geen complimenten weg. ‘Leuke broek!’ ‘O, deze? Die is al oud hoor.’ Neem complimenten echt in je op, geniet ervan.

28. Denk aan je make-up. Door je drukke agenda kun je jezelf wel eens vergeten. Neem elke dag een momentje voor jezelf om voor je uiterlijk te zorgen. Dit vergroot je zelfbeeld en daarmee zelfvertrouwen.

29. Neem je tijd. Zo zenuwachtig voor een grote presentatie, dat je alle woorden eruit flapt? Neem de tijd, ook om de vragen te beantwoorden. Doordat er een pauze is, zien mensen dat je er goed over nadenkt.

30. Borst vooruit. Je houding vertelt alles over hoe jij je voelt. Rechte rug, borst vooruit en de handpalmen open: een tophouding om je zelfverzekerder te voelen. 

31. Verwen jezelf met chocola. Chocolade zit vol met endorfine, een stofje dat je gelukkig maakt. Eet twee stukjes na de lunch om de dag vrolijker door te komen.

32. Focus op anderen. Tijdens een eerste ontmoeting wil je natuurlijk een goede indruk achter laten. Leg de focus niet op jouw onzekerheden, maar op de positieve punten van de ander: ‘wat vind ik leuk aan hem/haar?’

33. Maak een selfie. Je hoeft hem niet eens te delen, maar een mooie foto van jezelf maken is een goede manier om een kleine boost te krijgen.

34. Bezoek een museum. Naar kunst kijken geeft vaak het inspirerende gevoel dat je alles kunt bereiken.

35. Drink water. Water drinken is de beste manier om frissere gedachten te krijgen. Als je namelijk te weinig drinkt, heeft dit een groot effect op je humeur en je energie-level. Kleine moeite, groot(s) plezier!

Bron: Redbook mag