Dat een gezond dieet draait om de balans tussen koolhydraten, eiwitten, vetten en groenten is geen geheim. Maar hoeveel heb je nu echt nodig om in vorm te blijven? De Australische dokter Joanna McMillan dook in de materie en kwam met een duidelijke verdeling.

Is dit de zoveelste dieetmethode? Waarschijnlijk wel, maar het grote voordeel van de wijze waarop dr. McMillan het aanpakt, is dat je de invulling helemaal zelf bedenkt, zolang je je maar houdt aan de juiste porties.

Succesfactor
McMillan: “De meeste diëten zijn gedoemd te mislukken, doordat je zelf niets hebt in te brengen als het gaat om de maaltijden. Juist flexibiliteit en zelf kunnen kiezen wat je eet, zijn belangrijk als je een gezond eetpatroon wilt opbouwen en wilt kunnen volhouden.

De schijf van vier
Zo’n uitgebalanseerde maaltijd zit als volgt in elkaar:
50% van de maaltijd moet bestaan uit zetmeelarme groenten en een beetje fruit. Zo geef je je lijf voldoende vezels en fytochemicaliën om gezond te blijven.
25% mag je spenderen aan proteïnen zoals vis, zuivelproducten, eieren, peulvruchten en soja.
15 tot 20% van je bord mag worden gevuld met langzame koolhydraten zoals volkoren producten en zetmeelrijke groenten.
5 tot 10% blijft over voor goede vetten. Daarbij kun je denken aan extra virgin olijfolie, avocado, noten en zaden.

Lees ook: Snack jezelf slim: 6 x lekker eten voor een fit brein

Goede vetten
Langzame koolhydraten, goede vetten, waar zit dat verschil dan in? Om met het laatste te beginnen: goede vetten zitten bijvoorbeeld in olijfolie (extra virgin), avocado, noten en zaden. Deze bieden voedingsstoffen die essentieel zijn voor het absorberen van bepaalde antioxidanten, bovendien vertragen ze de spijsvertering, waardoor je minder snel een hongerig gevoel krijgt.

Liever langzaam
Langzame koolhydraten zitten bijvoorbeeld in volkoren en speltproducten, maar ook in zilvervliesrijst, havermout, linzen en pompoen. Dik in orde dus die volkoren- en speltpasta's die je steeds vaker in de schappen van de supermarkt tegenkomt. Doordat deze koolhydraten langzaam verteren, heb je langer een verzadigd gevoel en ligt de verleiding om toch te zwichten voor dat chocolaatje minder op de loer.

Voedsel voor ons brein
En hoe zit dat dan met de koolhydraatarme diëten? Dr. McMillan: “We kunnen niet zonder koolhydraten. We halen er energie uit als we sporten en het voedt onze hersenen en de andere cellen in ons lichaam.” Lekker blijven eten dus, maar wel in de juiste proporties.