Dat bewegen goed voor je is en zitten niet, is een algemeen bekend gegeven. Maar iedereen met een kantoorbaan weet ook dat zitten onvermijdelijk is. Wanneer wordt zittend echt schadelijk? En wat kun je doen om dat te voorkomen?

Lees ook
Experiment: dít gebeurt er met je huid als je drie liter water per dag drinkt

Zwaartekracht
“Iedere positie die we voor een bepaalde tijd vasthouden, zal uiteindelijk pijn doen. Ons lichaam is simpelweg niet gemaakt om lang in dezelfde positie te blijven”, vertelt Joan Vernikis, auteur van het boek ‘Sitting kills’. Zij ontdekte dat langdurig zitten tot dezelfde kwalen – rugpijn en pijn aan spieren en botten – kan leiden als dat astronauten ervaren na een tijd zonder zwaartekracht.

Pijn in je hele lichaam
“De meeste mensen zitten zo’n zes tot dertien uur per dag. Op langere termijn kan al dat zitten ziektes als diabetes, obesitas, hart- en bloedproblemen veroorzaken.” Op korte termijn kun je ‘zitpijn’ ervaren. Wanneer je spieren niets te doen hebben, worden ze ‘vervelend’ en zeuren ze als het ware om beweging. Ook voor je zenuwen is zitten een ware marteling. Door de ‘onnatuurlijke positie’ worden ze gespannen, wat weer pijn in je hele lichaam kan veroorzaken.

‘Bewegen we niet, dan lijden we’
Hoewel we weten wat een goede zithouding is (schouders ontspannen, je computerscherm op ooghoogte, je ellebogen in een hoek van 90 graden en je rug recht), kun je niet voorkomen dat je, hoe langer je zit, een steeds krommere houding aanneemt. Joan is er dan ook heilig van overtuigd dat het niet in onze aard zit om te zitten. “Wat ik van mijn onderzoek heb geleerd, is dat het lichaam beweging nodig heeft. Het heeft de biologische behoefte om in beweging te zijn tijdens. Bewegen we niet, dan lijden we.”

Heb jij een kantoorbaan en vind je het lastig meer te bewegen? We zetten een aantal simpele tips voor je op een rij - kun je morgen vol goede moed aan de slag!

- Sta om het half uur even op om je benen in actie te krijgen
- Probeer niet langer dan twee uur aaneengesloten te zitten
- Grijp zoveel mogelijk momenten aan om te bewegen door bijvoorbeeld: de trap te nemen in plaats van de lift, te 'lunchwandelen', staand te telefoneren en vergaderen, vaker kleine hoeveelheden drinken te halen, gebruik te maken van dynamisch kantoormeubilair.

Bron: Viva en AllesOverSport. Beeld: Hollandse Hoogte.