Wie last heeft van slapeloosheid heeft het ongetwijfeld allemaal al geprobeerd: pillen, kruiden, mindfulness sessies… Uit nieuw onderzoek blijkt dat we het helemaal verkeerd doen.

Je moet niet in bed blijven liggen om schapen te tellen, dat moet je buiten doen, vanaf de camping. Uit onderzoek is gebleken dat een paar nachten onder een tentzeil al voldoende is om je innerlijke klok te resetten, waardoor je sneller in slaap zult vallen.

Gebrek aan daglicht
In ons alledaagse leven zien we te weinig daglicht, waardoor het natuurlijke ritme van wakker zijn en slapen dat ons lijf nodig heeft ernstig wordt verstoord, met slapeloosheid tot gevolg. Uit een recent onderzoek van de Univeriteit van Colorado blijkt dat een verblijf in de buitenlucht binnen een paar dagen ons ritme aanpast.

2,5 uur eerder naar bed
Tijdens het onderzoek bleek dat een aantal testpersonen na een paar dagen al 2,5 uur eerder naar bed ging dan voorheen. Puur omdat het donker werd en hun lijf aangaf dat het tijd was om te gaan slapen. Dr Kenneth Wright: “Tot laat opblijven veroorzaakt juist slapeloosheid, bovendien zorgt het ervoor dat we overdag minder productief zijn en kan het zelfs stemmingswisselingen, diabetes en obesitas veroorzaken."

Back to basics
Let wel, deze reset van je klok werkt alleen als je je mobiele telefoon en je zaklamp thuislaat. Je leeft dan op het ritme van de dag en zult automatisch eerder naar bed gaan. Een weekend kamperen kan al genoeg zijn om weer in het juiste slaapritme te komen.

Slimme huizen en lampen
De onderzoekers hopen dat hun bevindingen ertoe zullen leiden dat architecten in de toekomst gebouwen zo ontwerpen dat er meer daglicht binnen komt. En dat producenten van lampen verlichting zullen ontwerpen die gedurende de dag van sterkte wisselt, zodat we in een normaal slaapritme komen. “Dat zou niet alleen goed zijn voor onze productiviteit, maar vooral ook voor onze gezondheid.”