Waarom raken we zo vaak in paniek vanwege twee kilo ‘te veel’ aan ons lijf? Zelfs op dagen dat we wakker worden met een tevreden gevoel over onszelf, kunnen we alsnog flink uit ons humeur raken als de weegschaal het ‘verkeerde’ getal aangeeft. 

In werkelijkheid komen kleine gewichtsschommelingen bij iedereen voor. Dankzij onze eet- en beweeggewoonten bijvoorbeeld, die, gelukkig, niet iedere dag identiek zijn. 

Zoute hap 
Een wiebelige kilo kan komen van een flinke punt zoute pizza, een paar eetlepels curry, een bakje soep uit pak of die o zo lekkere maar zoute rookworst die je tijdens de lunch at. Een kleine hoeveelheid zout is geen dikmaker op zich, maar overmatig zoutgebruik zorgt voor vochtophoping in het lichaam met gewichtstoename als resultaat. 

Maandelijkse cyclus 
Een extra kilo kan tijdelijk komen door de maandelijkse menstruatiecyclus waarbij je lichaam vocht vasthoudt. Gezondheidsproblemen als artritis, bepaalde allergieën en schildklieraandoeningen, maar ook de menopauze, kunnen leiden tot een ongewenste vochtbalans. 

Lees ook: 5 Tips om goed te kunnen feesten zonder bubbels (en zonder troubles)

Uit studie is gebleken dat geregeld wegen helpt om overtollige kilo’s buiten de deur te houden. Door je bewust te zijn van je eigen lichaam en precies te weten bij welk gewicht jouw lichaam in balans is. 

Tip: maak er geen obsessie van en weeg jezelf bij voorkeur niet vaker dan 2x per week, op hetzelfde moment van de dag, zonder kleding aan en op dezelfde weegschaal. Zodat alle factoren constant zijn. 

Vette feiten
Ons lichaam beschikt over twee soorten vet; intern (visceraal) vet (vet dat van buitenaf niet zichtbaar is, maar binnenin rond de organen zit) en extern vet (dat wat je aan de buitenkant kan zien). Dun van buiten kan dik zijn van binnen. En dik van binnen is vaak, omdat het niet zichtbaar is, nog gevaarlijker dan obesitas. 

Een paar tips om die lastig heen en weer slingerende kilo’s in de hand te houden: 

1. Rits je dagelijkse snackbehoefte in een plastic zakje en beperk jezelf tot de inhoud ervan. 

2. Bestel een glas wijn in plaats van samen een fles en drink water bij de wijn. 

3. Drink 8 glazen water per dag ter voorkoming van vochtophoping. Het vult bovendien en neemt een (stukje) hongergevoel weg. 

4. Let op welke olie je gebruikt in je eten; pure extra vergine en lijnzaadolie zijn prima en zelfs gezond, maar niet alle oliën hebben een positieve werking op je gewicht. 

5. Schep je bord niet te vol, ongeacht wat erop ligt. 

Maar boven alles: maak je niet al te druk om die twee 'jojo'-kilo’s boven en onder het streefgewicht dat jij in je hoofd hebt. Niemand is iedere dag exact even zwaar (of licht). Jouw ideale gewicht is waar jij je zelf het lekkerste bij voelt; in je kleren en tussen je oren.

Bron beeld Camilla Parker Bowles: PA Photos Ltd. / Hollandse Hoogte