Januari: de maand waarin de fitnesszaal volstroomt, de hardloopschoenen over de toonbank vliegen en de leuke sporttenues niet zijn aan te slepen. Natuurlijk begin jij ook vol goede moed met sporten. Meer bewegen is gezond en opgeven past niet in je vocabulaire, toch?

De nieuwe sport app van TomTom helpt je gemotiveerd te blijven.

O, dat begin...
Het moeilijkst van alles is het begin. De eerste ronde naar de sportschool, de eerste drie minuten aaneengesloten hardlopen... En dan zo gedisciplineerd blijven dat je de tweede en de derde keer weer gaat. Met deze tips weet je zeker dat je in beweging blijft.

Lees ook: Jamie viel op eigen kracht 66 kilo af: 'Vroeger had ik geen rem, nu wel'

Personal trainer op je telefoon
Wil je wel sporten, maar is het moeilijk om er een vast ritme in te vinden? Dan is dit wellicht de oplossing. Eind januari verschijnt een nieuwe app voor iOS en Android: TomTom Sports. De personal trainer die je op je telefoon meeneemt. Deze app laat niet alleen zien wat jouw prestaties zijn, maar stuurt je ook een motiverende app op het moment dat je sportsessie gepland staat of als excuses de overhand nemen. De app werkt samen met diverse platforms als runkeeper, Nike+ en Strava en houdt twaalf verschillende activiteiten bij, van hardlopen, zwemmen en fietsen tot trailrunning, skiën en wandelen. En dat sprintje naar de trein telt ook! Bovendien kun je je persoonlijke records eenvoudig delen op social media.

Sport met een vriendin
Naast de app is een vriend of vriendin met wie je gaat sporten ook een ideale stok achter de deur om gedisciplineerd twee of drie keer per week te sporten. Het is een stuk gezelliger en je kunt het tegenover elkaar niet maken om niet te gaan. En weet: sporten betekent niet automatisch dat jullie in fitnesszaal moeten schitteren. Een wandeling door het bos telt ook.

Maak afspraken
Op elke sportschool loopt wel een personal trainer rond die je begeleidt in je trainingsprogramma. Zorg dat jullie regelmatig een afspraak in de agenda zetten om je resultaten te meten en het programma bij te stellen. In eerste instantie kun je niet om jullie afspraak heen, en als je eenmaal je resultaten ziet, raak je extra gemotiveerd.

Schrijf je in
Ben je begonnen met hardlopen? Door je nu al in te schrijven voor een georganiseerde loop over een paar maanden, zorg je ervoor dat je je aan je trainingsschema houdt. Je wilt tenslotte niet als een vaatdoek over de eindstreep komen. Houd het wel haalbaar: begin met een vijf kilometer loop, dat is echt realistischer dan die halve marathon. Belangrijk in deze: vertel iedereen (!) dat je aan de loop mee gaat doen. Zo kun je niet stilletjes een andere afspraak voor De Dag plannen.