Ga je regelmatig naar de sportschool? Dan kan het verwarrend zijn welke oefeningen je precies moet doen om het door jou gewenste figuur te krijgen. Sterker nog: kún je met je work-out eigenlijk wel echt aan de vormen sleutelen die je van Moeder Natuur cadeau hebt gekregen? 

Even het wetenschappelijke praatje
Als we volwassen zijn, liggen je botstructuur en lichaamsverhoudingen grotendeels vast. Het draait allemaal om proporties. In wezen bepaalt de breedte van je sleutelbeenderen (en je schouders) ten opzichte van de breedte van je heupen - én de lengte van je torso vergeleken met de lengte van je benen - in grote mate hoe je geproportioneerd bent. En daarmee ook je esthetische schoonheid. 

We kunnen oefeningen wel degelijk gebruiken om ons figuur te verbeteren en tegelijk ook onze spiermassa te vergroten en botten te verstevigen. Maar je moet wel weten hoe.

Denk je goed bezig te zijn
Jammer maar helaas: je kunt van vet geen spieren maken. Je kunt bijvoorbeeld talloze keren op dit fitnesstoestel (zie foto onder) je knieën naar elkaar toe drukken, maar experts menen dat deze oefening niet de vetophopingen in dat gebied verbrandt. Wat er wel kan gebeuren, is dat door de training je spieren sterker en groter worden - en dat laatste is misschien juist het tegenovergestelde van wat je wilt, als je slankere benen probeert te krijgen.

Touwtjespringen
Of je probeert bijvoorbeeld een teveel aan buikvet te verbranden, omdat vet in die regionen het risico op chronische ziektes als diabetes en hart- en vaatziektes vergroot. Het maakt niet uit hoeveel crunches je doet, vet rond je buik verdwijnt er helaas niet direct mee. Maar als je overall meer beweegt, vaker traint én gezond eet, verlies je wel vet. Het effectiefst op sportgebied is overigens hardlopen, fietsen, boksen en touwtjespringen.  

Vrouwelijke Arnold Schwarzenegger
Vrouwen zeggen vaak: "Ik wil niet aan de gewichten hangen, want ik heb geen zin om er te gespierd uit te zien." Maar het is echt niet makkelijk om 'zomaar even' spieren te kweken, dat zullen tal van bodybuilders beamen. Dus het idee dat je van trainen in de sportschool een vrouwelijke Arnold Schwarzenegger wordt, is (gelukkig) een fabel. 

Specifieke spieren trainen
Als je specifieke spieren traint, nemen ze toe in omvang. Dus je richten op bepaalde spiergroepen, zoals bodybuilders dat doen, kan je lichaam shapen. Als je louter cardio-oefeningen doet op de loopband, crosstrainer of spinning-fiets, nemen alleen de grotere spiergroepen die je gebruikt in massa toe.

Het voordeel van bootcamp (ja, dat is er)
Rennen op de loopband kan vooral je grote bilspier (de gluteus maximus - voor wie met de officiële term wil strooien), hamstrings, quadriceps (de voorkant van je dijen, foto onder) en de kuitspieren vergroten; een crosstrainer zet dezelfde beenspieren aan het werk, plus de spieren in je borst, rug en schouders die je aanspant bij het trekken en duwen. Terwijl bootcamp-lessen of samengestelde oefeningen (zoals squats of deadlifts, waarbij je veel verschillende spieren traint), waarbij je een meer gevarieerde work-out doet, een grotere groep spieren stimuleert. 

Benen van twee meter
Wil je er atletischer uitzien? Train dan de schouders (deltaspieren), zodat ze breder worden ten opzichte van je heupen. Zo krijg je een meer V-gevormde torso. En die benen van twee meter? Of in elk geval benen die langer lijken en beter gevormd zijn, krijg je door de nadruk te leggen op het trainen van de hamstrings en de grote bilspier, en je laat de quadriceps, de voorkant van je dijen, meer met rust. Dus denk erover na wat je wilt shapen, en de trainer in je sportschool komt maar al te graag met bijbehorend plan. Mooi voornemen voor over een kleine maand, toch?


De deadlift - die er minder dreigend uitziet dan de naam doet vermoeden.

 

Bron: The Conversation