Jamie Lanigan raakte 66 kilo kwijt zonder dat er een dokter of diëtist aan te pas hoefde te komen. En ze vertelt maar wat graag hoe ze dat voor elkaar kreeg.

Jarenlang at de Canadese Jamie de ene na de andere snelle snack gedachteloos op. “Ik at terwijl ik aan het werk was en dronk na het werk met collega’s een paar drankjes. De kilo’s vlogen eraan.” Toen ze bijna 170 kilo woog, wist ze dat er iets moest gebeuren.

Het roer om
“Ik overwoog om naar de chirurg te gaan, maar bedacht me. Ik had nog nooit geprobeerd om op eigen kracht af te vallen en besloot dat het er nu de tijd voor was.” Jamie veranderde radicaal haar eetpatroon, ging sporten en dronk liters water. Voor iedereen die ook een aantal kilo’s kwijt wil, heeft Jamie vijf tips:

1 Begin een lunchclub
“Bij mijn nieuwe baan, heb ik me aangesloten bij de lunchclub. Elke dag wordt er door een van ons een lekkere, gezonde lunch gemaakt voor de hele groep. Daardoor ben ik zelf ook op zoek gegaan naar gezonde recepten, want ik wilde mijn collega’s geen vette hap voorschotelen.”

2 Kook samen
“Een keer per week kook ik samen met een collega van me. Dat is veel gezelliger dan wanneer je elke avond in je eentje achter het fornuis staat. We koken voor een paar dagen tegelijk, zodat we altijd een gezonde maaltijd in de diepvries hebben liggen.”

3 Vraag om hulp
“Nadat de eerste kilo’s er vanaf vlogen, stagneerde mijn gewicht. Ik ben op zoek gegaan naar een personal trainer die me oefeningen kon geven in de sportschool. Hij liet me zien dat bewegen leuk kan zijn, en dat mijn lichaam er sterker van werd. En het afvallen kwam ook weer op gang.”

4 Wees niet te streng voor jezelf
“Vorige week nam een collega van me koekjes mee naar het werk. Ik heb er een genomen zonder me daarover schuldig te voelen. Je wordt niet dik van één koekje, je wordt dik van te veel koekjes. Gun jezelf dat ene koekje dus af en toe.”

Bekijk ook: Deze BN'ers zijn flink afgevallen in 2016

5 Houd je aandacht erbij
“Als ik nu eet, doe ik dat rustig. Ik drink altijd water bij de maaltijd, en als ik samen eet, voer ik lange gesprekken met mijn vrienden. Doordat ik veel meer tijd en aandacht heb voor het eten, merk ik ook wanneer ik genoeg op heb. Voorheen had ik geen rem, nu wel.”