Niets is lekkerder dan in de ochtend actief bezig zijn, dus een goed ontbijt om je energie te geven is van belang. Maar wat is nou een goed ontbijt vóór het sporten? Zorg in elk geval dat je voldoende eet. Vijf tips: 

1 - Havermout is één van de populairste ontbijtgranen en erg voedzaam. Gemengd met banaan en kaneel is het niet alleen makkelijk te maken, maar ook erg lekker.

Bereiding:
Doe de havermout in een kom. Doe er 200 ml melk bij en een theelepel kaneel en roer goed door elkaar. Laat twee minuten in de magnetron opwarmen of verwarm in een pan op het vuur. Snij de banaan in plakjes en voeg deze, samen met de amandelen en de tweede theelepel kaneel, toe.

2 – Een goed gevulde omelet met bijvoorbeeld champignons, prei, paprika, mais en doperwten geeft je ook een berg energie. Ei geeft een verzadigd gevoel voor een lange periode, waardoor je een goede basis hebt voor een flinke work-out én minder snel trek krijgt in snacks.

3 – Zelfgemaakte muesli-repen. De mogelijkheden zijn eindeloos en ze zijn simpel om te maken. Je krijgt door de muesli vezels binnen, als je gedroogd fruit toevoegt krijg je het verzadigde gevoel. Lijnzaad, noten en kokos erbij: experimenteren en genieten maar.

4 – Speltcrackers zijn een goede vervanging voor brood. Beleg ze met kipfilet, dat geeft je de eiwitten die je nodig hebt, en een gekookt eitje. Het eitje geeft extra eiwitten, maar haal wel het eigeel eruit. Dit is het 'vette' gedeelte, dus dat kun je laten liggen.

5 – Yoghurt of kwark met granola is ook een makkelijke manier om aan brandstof te komen. Ook hier geldt dat je de granola beter zelf kunt maken (zoals dit recept van Rens Kroes), omdat de kant-en-klare pakjes vol zitten met suiker. Suiker voor het sporten is geen goed idee, omdat de suikerspiegel omhoog vliegt en weer net zo hard naar beneden keldert. Dit veroorzaakt een dip, waardoor je uiteindelijk de neiging krijgt om zoete dingen te gaan eten.