Zomerse temperaturen, deze week. En daar genieten we van, maar we hoeven nu ook weer niet met rode konen en een zwetende bovenlip op het werk of het terras te zitten. Zó (gemakkelijk) zorg je dat het in je lichaam niet tot een kookpunt komt. Da's wel zo charmant.

Het Nationaal Hitteplan, dat gezondheidsproblemen bij kwetsbare groepen moet beperken als het erg warm wordt, is vandaag voor een groot deel van Nederland ingegaan. Het gaat om de provincies Utrecht, Overijssel, Zuid-Holland, Gelderland, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg, maakte het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bekend.

En maar wapperen
De maatregel moet vooral problemen voor ouderen, mensen in zorginstellingen, chronisch zieken en mensen met overgewicht beperken. Maar iedereen heeft er natuurlijk baat bij als je niet constant met een waaier hoeft te wapperen om nog een beetje frisse lucht in te ademen. En klotsende oksels worden ook nooit een trend.

Dus daarom deze 9 tips, zodat je volop van het mooie weer kunt genieten. 

1. Drink voldoende water. Ga je op pad? Neem dan altijd een flesje water mee in je tas. Blijf je langer onderweg? Vries een plastic flesje met water een dag van tevoren in en neem 'm als 'ijsblok' mee; zo heb je altijd koud (smelt)water bij de hand. 

2. Draag dunne kleding.

3. Smeer met zonnebrandcrème - ja, ook als je denkt: ik ben maar even buiten - liefst al voordat je de deur uitgaat.

4. Beperk lichamelijke inspanning 's middags (op het heetst van de dag) en blijf in de schaduw. De heetste uren zijn tussen 12 uur en 15 uur 's middags.

Lees ook: Zonnebrandtest 2017: dit smeren we het liefst op ons lichaam deze zomer

5. Eet spicy
Ja, dat klinkt misschien vreemd, maar pittig eten kan je lichaam afkoelen. Een gepeperde maaltijd zorgt dat je gaat zweten en daardoor koelt je lichaam automatisch af. Gaat een hele hete maaltijd je te ver? Verwerk dan een pepertje (of twee) in een saus, guacamole en in zomerse snacks. 

6. Bewaar alles in je koelkast (ja, ook je dagcrème)
Je kunt producten die je toch al elke dag gebruikt omturnen in kleine 'koel-bommetjes'. En dat doe je door ze simpelweg in de koelkast te bewaren. Zonnebrandcrème, lotions, dag- en nachtcrèmes en zelfs parfum kun je veilig in de koelkast bewaren en vervolgens heerlijk koel aanbrengen.
Huidexpert Nicole Darmanin zegt dat producten als oogcrème prima in de ijskast kunnen worden opgeborgen en koud kunnen worden aangebracht. "Het is zo verfrissend, zeker in de zomermaanden. Oog-gel koud aanbrengen is bovendien een perfecte manier om vermoeide, opgezwollen ogen 's ochtends te kalmeren," tipt ze.

7. Verkoel je polsen
Slaap je slecht door de hitte? Dan heeft de Amerikaanse National Sleep Foundation de gouden tip: leg een vochtig washandje in de vriezer en verkoel daarmee (al dan niet met een extra coolpack) voor het slapengaan je polsen. De kou reset je lichaam. Ril je al bij de gedachte, dan kun je ook je polsen dertig seconden onder de koude kraan houden. Hoeft natuurlijk niet alleen als je gaat slapen; dit trucje zorgt voor verkoeling op elk moment van de dag.

8. Vermijd cafeïne en alcohol
Juist als het buiten warm is, is het belangrijk dat je je lichaam hydrateert. En wijn doet veel voor je (en anders koffie wel, na een warme nacht...) maar je kunt het toch beter laten staan deze week. Beide dranken voeren juist vocht af. Voedingsdeskundigen adviseren om vooral 'verfrissend vocht' te drinken, zoals water en sappen. Zelfs ice tea wordt afgeraden, vanwege de cafeïne die het bevat. Sorry...

9. Maak je eigen airco
Heb je een tafelwaaier? Mooi. Dan is die airco in een mum van tijd een feit: plaats er simpelweg een bak met ijs voor (je haalt een zak ijsklontjes kant-en-klaar bij de supermarkt) en voilà, je bent de coolest dame in town.