De kou neemt af en de dagen worden zonniger en langer. Tijd dus, om dat winterse lijf weer eens lekker in beweging te brengen. En dan bij voorkeur door een rondje te rennen in de frisse, zuurstofrijke buitenlucht. Hardlopen is ontzettend gezond voor ons, al rennen we maar een paar blokjes om.

Begin, als je er nog in moet komen, met een paar minuten per dag en bouw het lopen iedere dag wat uit. Want hardlopen levert veel meer op dan alleen een goede conditie.

Een betere focus
Ben je een dromer of kluns je er regelmatig flink op los? Van hardlopen krijg je een scherpere geest met een betere focus (en een handiger, stabieler motoriek). Met trailen (buiten de paden rennen in de natuur) verhoog je je coördinatie gevoel, niet alleen vanwege het zoeken naar het juiste pad, maar ook vanwege de stenen, rotsen en andere obstakels die je onderweg dient te ontwijken. Het helpt je meer stabiliteit op te bouwen in je lichaam en je voeten stevig en op een juiste manier neer te zetten. Dat heeft zowel letterlijk als figuurlijk invloed op ons dagelijks leven.

Een gezonde drug
Ben je gevoelig voor verslavingen? Laat de alcohol of snoep vanaf nu staan en focus je op een nieuwe drug: van hardlopen word je vrolijk. Bij het rennen maak je endorfine en dopamine aan; twee stofjes die je een gelukkig gevoel geven. Regelmatig rennen werkt verslavend voor het lichaam en brengt ons in een heerlijke stemming, die wel bijna ‘high’ te noemen is. Hardlopen als gezonde verslaving dus, en het kost helemaal niets.

Lees ook: 'Vrijwilligerswerk is goed voor je gezondheid'

Meer discipline en doorzettingsvermogen
Veelvuldig hardlopen vraagt om discipline en doorzettingsvermogen. Twee handige eigenschappen die we hiermee verder ontwikkelen en ook in kunnen zetten bij andere zaken in ons leven. Zo vang je twee vliegen in één klap.

Gezond voor het hart
Ons cruciale orgaan: het hart, is een van de kwetsbaarste plekken die we gezond dienen te houden. Tijdens het lopen worden de aderwanden rondom het hart extra elastisch, waardoor het bloed makkelijker en soepeler door ons lichaam rondgepompt kan worden. Rennen maakt het hart daarmee sterk en oergezond. Het brengt onze hartslag in balans.

Een mooier en socialer leven
Van hardlopen worden we slanker, sterker, gezonder en mooier. Met sterke spieren en botten en een gezonde gloed op de wangen straal je positieve kracht uit, waar andere mensen op vallen. Het levert je, naast een goed gevoel over jezelf, dus ook meer leuke sociale contacten op.

Minder griepjes
Ons immuunsysteem krijgt een positieve optater, waardoor onze witte bloedcellen eventuele virussen nog beter en effectiever weerstand kunnen bieden en we minder kans lopen op nare griepjes. Bovendien neemt onze longinhoud toe en de kans op bloedstolsels aanzienlijk af.

Mooier en jonger
De sterkere spieren geven ons dankzij het bewegen niet alleen een krachtig gevoel, maar ook een jongere huid. Met regelmatig rennen maak je een natuurlijk groeihormoon aan dat veroudering tegen gaat.

Minder kans op ziektes
Hardlopen vermindert de kans op ernstige ziektes als hart-en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker, osteoporose en andere vervelende aandoeningen. Ook diabetes patiënten wordt geadviseerd in beweging te blijven en zoveel als mogelijk stukjes te blijven rennen.

Hardlopen tegen stress
Tijdens het lopen maak je je hoofd leeg waardoor negatieve en stressvolle gedachten je lichaam (tijdelijk) verlaten.

Meer passie
Rennen blijkt ons libido te verhogen. Onderzoekers aan de Universiteit van Columbia ontdekten dat regelmatig en intensief hardlopen zorgt voor een verhoogde bloedstroom naar de genitaliën, wat libido verhogend werkt.

Lekker slapen
En een gezond, moe gerend, ontspannen lichaam dat in balans is, valt veel beter en dieper in slaap. Waar hardlopen allemaal niet goed voor is!