Goede voornemens om die slechte slaap, eetgewoonte of dat gespannen gevoel eindelijk eens flink aan te pakken, maar mis je daarbij nog een stevige stok achter de deur? Misschien geeft één van de volgende, handige gezondheidsapps je een duwtje in de juiste richting. Wedden? Zo ben je, nog vóór de zomer, weer helemaal in orde.

Lees ook
13 simpele manieren om je gezondheid te verbeteren

Nouveau zet, speciaal voor jou, een aantal fijne apps (allen beschikbaar voor zowel Android als iOs) voor beter slapen, meer bewegen, en ontspannen en emotioneel welzijn op een rij.

1. Human
Human is het alternatief voor wie nog geen stappenteller heeft en houdt van een beetje extra aansporing. De app houdt middels bewegingssensoren op je telefoon bij hoeveel beweging je krijgt per dag. De app wordt actief wanneer je (je telefoon, dus ook) langer dan één minuut 'in de benen' komt. Heb je de dagelijkse dertig minuten gehaald? Dan krijg je een pluim. Heb je te lang achter je beeldscherm gezeten? Dan spreekt de app je motiverend toe (zodat je de volgende dag natuurlijk beter zal presteren).

2. SleepBetter
Een handige app die je aanzet vlak voordat je gaat slapen. Je legt je telefoon onder je kussen, zodat het je bewegingen kan voelen tijdens de slaap. De app geeft inzicht in wat de impact van je dagelijkse activiteiten (zoals alcohol, stress en koffie) zijn op je slaapresultaten, maar beschikt ook over een wel heel speciale alarmfunctie. Moet je bijvoorbeeld om 8.00 opstaan? Zet de wekker van de app en je telefoon zal aan de hand van je bewegingen het beste moment in je slaap zoeken, ergens tussen 7.00 en 8.00, om je te wekken. Naast een alarm en advies omtrent eet-en drinkgewoonten houdt de app een slaapdagboek bij, waarin je kunt zien volgens welke cyclus je eigen slaap verloopt. Een beetje vergelijkbaar met de inmiddels bekende Fitbit, die je om je pols draagt.

3. MyFitnessPal
In deze app kun je gemakkelijk en precies bijhouden wat je door de dag heen eet. Ook zie je middels een ingebouwde calorieën- en stappenteller of de hoeveelheid eten en bewegen bij jou in balans zijn. Een bijzonder handige app voor mensen die proberen af te vallen.

4. Hardlopen met Evy
Evy loopt al een tijdje mee in de app-wereld. Ze maakt hardloopschema’s voor je, of houdt bij hoe lang en hoe hard je over een bepaalde afstand mag doen of gedaan hebt. Met motiverend taalgebruik loodst ze je probleemloos door de kilometers heen.

5. Fit Brains Trainer 
De naam zegt het al: deze app zet je hersenen flink aan het werk. Door middel van spelletjes stimuleer en train je de hersenen op geheugen, denksnelheid, focus, ruimtelijk inzicht en taal. Train je geest fit met deze handige app.

6. VGZ Mindfulnes coach
Middels een vijf weken durend programma van oefeningen leert deze app je om met stress en negativiteit om te gaan. Maar er staan ook losse oefeningen op, om naar eigen keuze in te richten, en een agenda om alles netjes in bij te kunnen houden.

7. Happify
Happify geeft goede tips en tools om met stress en negatieve gevoelens om te leren gaan. De app helpt je om je emoties meer in balans te krijgen, zodat je weerbaarder wordt voor moeilijke, stressvolle situaties en daarmee een stuk gelukkiger in het leven komt te staan.

8. Breathing Zone
Met goed ademen breng je rust in je lijf: je haalt je hartslag ermee omlaag, waardoor je al die opgekropte spanning (eindelijk) los kunt laten. De app Breathing Zone helpt daarbij, met handige vijf minuten durende ademhalingsoefeningen. Zodat je ze straks ook zelf kunt doen.

Bron: unitedconsumers