Heb je gisteravond (of de hele afgelopen week) echt iets te lang zitten nippen aan een gezellig glaasje wijn, en kwam je na die verkwikkende espresso helemaal niet meer in slaap?

Lastig als er vandaag een belangrijke vergadering op de agenda staat, of je een dag vol afspraken af te draaien hebt. Hoe blijf je dan zo fit en wakker mogelijk? Er zijn een aantal trucs waarmee je de dag toch productief tot een einde kunt brengen.

Volg je vaste ritme
Het klinkt verleidelijk om een paar uur langer te blijven liggen en de ochtend hangerig te laten verlopen, maar voor je lijf en geest is het beter gewoon de wekker te zetten zoals iedere dag, en de routines te volgen die je gewend bent. Uit de veren dus, als die nare wekker gaat. En of je nu een douche neemt of eerst wat gaat sporten, beiden werken uitstekend, mits je je dagelijkse routine hierin volgt. Op die manier geeft je geest een signaal af naar je lichaam dat vandaag een dag wordt zoals alle anderen. Probeer ook ’s avonds zoveel mogelijk de tijd aan te houden waarop je normaal gesproken naar bed gaat. Op die manier zit je binnen een mum van tijd weer in je oude energie.

Een koude douche
Start de dag met een choquerend koude douche waarmee je zenuwstelsel een flinke optater krijgt. De reactie zorgt ervoor dat je bloed als een waanzinnige gaat stromen, en je hartritme omhoog gaat, waardoor je beter gaat focussen.

Een korte workout
Als je niet bruist van de energie zal sporten je tegen staan. Toch is een korte workout, ook als het niet tot je dagelijkse routine behoort, een uitstekende manier om je stresshormoon omlaag te brengen en je energie niveau omhoog. Ben je geen renner of sportschool fanaat? Doe een paar oefeningen waarbij je ademhaling even flink omhoog gaat.

Stevig ontbijt
Kies voor een stevig ontbijt met flink wat complexe koolhydraten en proteïnen; die worden langzaam afgebroken, waardoor je energieniveau langer stabiel, op pijl blijft. Havermout bevat veel van zulke koolhydraten en banaan zit vol met proteïne. Start de dag met een verkwikkend bakje yoghurt met havermout en stukjes banaan of kies een gekookt ei voor de nodige proteïne.

Cafeïne en water
Een vermoeid hoofd vraagt meestal om een kop sterke koffie. En met een reden; van cafeïne word je alerter en voel je je tijdelijk echt wakkerder. Maar drink niet meer dan twee kopjes op een dag, die zorgen samen al voor een maximaal resultaat. Meer ervan drinken brengt niets extra’s op, en zorgt slechts voor onnodige dehydratatie. Drink naast een kopje koffie met name veel water als geest en lichaam zo moe zijn. Hydratatie levert energie op en maakt je lijf gezonder en fitter.

Geen suiker
We grijpen tijdens een energiedip graag naar een reep chocola, wat dropjes of een smakelijke gevulde koek. Maar helaas, suiker werkt maar heel even en zorgt daarna voornamelijk voor een nog lamlendiger gevoel. Kies, voor een gedegener ‘boost’, voor eiwitrijk voedsel en snacks zoals noten en mager vlees (denk aan een salade met kip) of yoghurt, fruit en eieren.

Korte pauzes
Een vermoeid lichaam kan zich nu eenmaal niet zo lang concentreren als normaal. Leg je daar voor één dag bij neer, en neem iets vaker een korte pauze tussendoor. Wandel af en toe even naar buiten, voor een korte stretchoefening bijvoorbeeld, en vul je luchtwegen met gezonde zuurstof. Of loop even naar de wc en plons een beetje koud water in je gezicht. Mocht de omgeving en het werk het toelaten; doe een korte powernap en voel je daarna weer als herboren.

Planning op het werk
Zorg, indien mogelijk, dat je de belangrijkste taken voor de middagpauze doet. Zodat je na de lunch meer ruimte hebt om een klein beetje achterover te leunen.

Vroeg onder de wol
Conclusie: blijf dus zoveel mogelijk in je dagelijkse ritme en slaap niet meer dan twee uur extra. Kruip die avond iets eerder dan normaal onder de wol, en je zult zien dat je als nieuw weer wakker wordt.

Bron: Today