Nouveau-editor Kim Veldema verloor eerder dit jaar 10 kilo in ruim drie maanden. Maar daarmee is ze er nog niet, want al tikt ze in oktober de 48 jaar aan, dit moet haar fitste jaar ooit worden. "Maar zonder veel gedoe alsjeblieft." Prima, dat kan.

En die vlieger gaat niet alleen op voor Kim, iedereen kan met deze 13 tips haar leven (en gezondheid) verbeteren zonder al te veel moeite. Begin jij ook nog vandaag? 

1. Drink meer water. Je lichaam bestaat voor 90 procent uit water en heeft ook water nodig voor bijna elke functie. Veel van de kwaaltjes en pijntjes en andere vervelende symptomen zouden verminderen als we meer water zouden drinken.

2. Maak er een gewoonte van om stevig te wandelen. Je lichaam is gemaakt om te bewegen. Je zou het niet zeggen, met al die kantooruren die we zittend doorbrengen, maar het is echt zo. Je hart is een spier die beweging nodig heeft om optimaal te presteren. Dat weet je wel, maar we hebben soms (vaak...) een reminder nodig om daaraan herinnerd te worden.

3. Of beter: maak een stevige wandeling in de natuur. Bomen en planten zorgen ervoor dat koolstofdioxide verandert in de rijke zuurstof die we inademen. En dat zorgt er weer voor dat er korte metten worden gemaakt met bacteriën en virussen én dat je beter ademt.

4. Omhels iemand van wie je houdt. Als je iemand om wie je geeft een hug geeft (maar dan wel iemand die zo'n omhelzing ook prettig vindt), komen er gelukshormonen - zoals oxytocine - vrij in je lichaam, waardoor depressieve emoties kunnen verminderen.

Lees ook: Verander je leven in 4 minuten (en je hoeft er je bed niet voor uit te komen)

5. Eet dagelijks twee of drie stuks fruit (een half bakje druiven, bosbessen en tomaatjes gelden ook als één stuk). Felgekleurd fruit is rijk aan specifieke fytovoedingsstoffen, die hersenziektes tegengaan, en quercitine (spreek uit: kersetine) - dat helpt om ademhalingsproblemen en allergieën te verminderen. 

6. Eet elke dag een grote salade. Veel mensen die dat niet doen, zeggen vaak dat gezond eten 'te duur' is. Sorry, maar dat vinden wij een smoesje. Er zijn zat superfoods die heel goed betaalbaar zijn. Een gewone groene salade bijvoorbeeld. Die zit vol vitaminen, mineralen, chlorophyl (wat planten hun groene kleur geeft en ons bloed een gezonde oppepper geeft) en enzymen (verbeteren de stofwisseling en verhogen je energie).

7. Mediteer. We hebben een hartstikke druk leven, maar even de tijd nemen om je gedachten te ordenen - en even niet op een scherm te kijken - kan je echt helpen om weer wat meer in evenwicht te komen en het leven beter aan te kunnen. Meer dan een paar minuten per dag heb je soms niet eens nodig.

8. Adem elke dag tenminste vijf minuten diep in en uit. Onderzoek toont aan dat zoiets kleins het niveau van je stresshormonen al aanzienlijk kan verlagen - ja, zelfs in die paar minuten. Heerlijk toch? Het effect is eigenlijk verrassend groot: je wordt daardoor minder onrustig (of angstig), slaapt beter en kunt daardoor zelfs wat overtollige pondjes verliezen.

9. Nog zo'n handige om je gewicht onder controle te houden: zorg dat je altijd gezonde snacks bij je hebt. Bijvoorbeeld amandelen, groentesnacks, humus met volkoren crackers: lekker dippen en genieten. Dan grijp je toch minder snel naar die zak Engelse drop / paprika chips / Jules Destrooper almond thins (die laatste is onze favoriete guilty pleasure...). Probeer ook eens 'nee' te zeggen tegen die verjaardagstaart op je werk; tenzij je er écht heel veel zin in hebt. Jij houdt je bloedsuikerspiegel wél in balans, en dat betekent: geen energiedips meer!

10. Drink een vers gemaakte sap - het liefst met groene veggies. Groene sappen zijn echte power-bommetjes, die genezen en tegelijkertijd bergen energie geven.

11. Stop en ruik eens aan bloemen. Letterlijk. Door het even rustiger aan te doen, voel je je tevredener. Bovendien zorgt het ruiken aan natuurlijke aroma's ervoor dat je je relaxter en tegelijk energieker voelt. Hoe simpel het ook klinkt, deze 'geurtherapie' - die direct een prikkel aan de hersenen doorgeeft - is de snelste manier om je hormonen in balans te krijgen. 

12. Schrijf minimaal 10 dingen op waar je dankbaar voor bent. Steeds meer studies bewijzen dat dankbaarheid zorgt voor een groter gevoel van gezondheid en geluk.

13. Doe iets aardigs voor een ander. En denk daarbij niet: zal hij/zij me nu raar vinden? Heeft je buurvrouw het moeilijk? Verras haar dan eens zomaar met een bos bloemen; en reserveer dan ook tijd om écht een gesprek met haar aan te gaan, in plaats van een gehaast 'hallo' en 'dag'. Of stuur die vriendin eens een echte, 'ouderwetse' kaart, waarin je haar vertelt hoe blij je met haar bent. Heerlijk om te doen, en je maakt er iemand zo happy mee.