Opera Forward Festival

Van 15 t/m 25 maart kunnen operafans hun hart ophalen bij het nieuwe Opera Forward Festival. De tiendaagse happening, geïnitieerd door de directeur van de Nationale Opera, Pierre Audi, staat in het teken van het vijftigjarig jubileum van de Nationale Opera en heeft als thema 'bezieling'. Deze eerste editie heeft onder meer twee wereldpremières (Only the sound remains van Kaija Saariaho en Blank Out van Michel van der Aa), vier vernieuwende opera's en diverse lezingen op het programma staan.

Mail & Win

Voor de wereldpremière van Only the sound remains mag Nouveau 3 x 2 kaarten weggeven. Stuur een mail met uw NAW-gegevens naar redactie@nouveau.nl met de omschrijving Opera. Deze actie loopt t/m 7 maart 2016.

Only the Sound Remains
Opera
Opera

Peter Sellars combineert in de wereldpremière Only the Sound Remains twee, op Japanse Nôh-drama’s geïnspireerde opera’s van de Finse componiste Kaija Saariaho tot een hemelse voorstelling.

In het kort

Het Japanse Nôh-theater werd geboren uit de boeddhistische overtuiging dat licht grotendeels schuilgaat in de duisternis om gewone stervelingen niet te verblinden. Kaija Saariaho’s compositie laat dat verborgen licht naar buiten treden. De handeling in Only the Sound Remains is summier, waardoor de spanning, concentratie en de symboliek in de voorstelling toenemen.

Verhaal

In Always Strong keert een jonge luitspeler, na een gewelddadige dood te zijn gestorven, terug naar het hof. Tijdens zijn leven was het spel van zijn luit erotisch en hemels. Maar hoe hij ook zijn best doet, hij kan dit lichamelijke geluk niet meer bereiken; alleen zijn geest beroert de luit nog en verdwijnt dan langzaam. Only the Sound Remains…

Priest: Is it the ghost of Tsunemasa? I perceive no form, but a voice.
Spirit: It is the faint sound alone that remains.
Priest: O! But I saw the form, really.
Spirit: It is there if you see it.
In Feather Mantle vindt een visser een veren mantel van een engel. Hij wil deze mantel pas aan haar teruggeven als ze voor hem danst, maar daarvoor heeft zij de mantel nodig. De Visser vertrouwt niet dat zij haar woord zal houden, waarop de engel antwoordt dat er in de hemel geen bedrog bestaat. Beschaamd geeft de visser de mantel terug en de engel voert als beloning een aantal heilige dansen voor hem op, begeleid door hemelse muziek. Stralend stijgt ze steeds hoger en hoger, tot ze verdwijnt. Only the sound remains…

De Makers

De Finse componiste Kaija Saariaho werd beroemd door haar vernieuwende muziek voor tape en elektronica. Dat hier haar wortels liggen is ook duidelijk terug te horen in haar composities voor orkest. Voor haar werk gebruikt ze vaak bestaande teksten in andere talen, zoals hindoeteksten uit de Veda’s of fragmenten uit het Egyptisch Dodenboek. In 2011 was in Nationale Opera & Ballet haar opera Émilie te zien.

Peter Sellars is een wereldvermaarde Amerikaanse opera- en theaterregisseur. Hij staat bekend om zijn ensceneringen van klassiekers, die hij op geheel eigen wijze weet te actualiseren naar sociaal-politieke vraagstukken. Zo plaatste hij Mozarts Don Giovanni in The Bronx en in 1993 ging zijn versie van Aeschylos’ De Perzen over de Golfoorlog. In 2013 was zijn Desdemonia een succes tijdens Holland Festival. Nobelprijswinnaar Toni Morrison schreef een nieuwe tekst en de Malinese zangeres Rokia Traoré had de hoofdrol.

In zijn debuut bij De Nationale Opera zingt Philippe Jaroussky de hoofdrol in beide stukken van Only the Sound Remains. Hij is een van de belangrijkste countertenors van zijn generatie en wordt vooral om zijn timbre en techniek geprezen.