Wie houdt er niet van het circus, en dan vooral met kerstmis. Daarom vindt dit jaar voor de 32ste keer het Wereldkerstcircus plaats in Carré, georganiseerd door Henk van der Meijden. Samen met zijn dochter Elisa reist hij de hele wereld rond om de beste acts naar Amsterdam te halen.

En dat is zeker voor deze editie van het Wereldkerstcircus weer gelukt! 

Spectaculaire acts, waaronder twee Gouden Clown-winnaars, acrobaten uit het Groot Chinees Staatscircus en de jubilerende Freddie Knie met zijn paardencarrousel: van 22 december t/m 8 januari 2017 schitteren ze in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam.

Nouveau interviewde Henk van der Meijden, aan de vooravond van het inmiddels beroemde evenement.

Foto: Roy Beusker
Foto: Roy Beusker

Zo'n circusproductie vergt veel voorbereiding en tijd, dat moet kostbaar zijn?
“Dat mag je wel zeggen, daarom staat dit circus ook alleen in Carré, waar in achttien dagen 55.000 mensen komen. Je kunt met deze samenstelling onmogelijk reizen, dat is te duur en te groot. We werken alleen met de beste acts ter wereld. En om die te selecteren, reis ik met mijn dochter Elisa de hele aardbol over. We komen thuis met het mooiste van het mooiste. We zijn nu al bezig voor 2018."

Wat is toch de verklaring van het grote succes van het Wereld­kerstcircus?
“Dat er geen plaats is voor fake. Het is echt! Tegen­woordig kan iedereen die een beetje aardig zingt een ster worden, je kunt stemmen 'pitchen', zodat ze zuiver klinken, je kunt met de huidige techniek artiesten máken. Maar in het circus moet het live en echt zijn. Daarbij zit er in die echt grote acts altijd emotie, het raakt de mensen; zo wordt circus kunst.”

Is circus uw meest geliefde theater­genre?
“Ja, samen met klassiek ballet, dat zijn wel mijn grote passies. De twee hebben veel met elkaar gemeen: het is veel trainen, afzien en discipline. Het eist offers en die kun je alleen brengen als je echt van dat vak houdt, het is geen baan: het is een leven.”

Wat is het moeilijkst te vinden?
“Goede clowns, de echte clowns sterven helaas uit. Je hebt de alternatieve clowns, de doelgroep-clowns en er zijn ook oude acrobaten die niet meer kunnen werken en die dan maar met water gaan gooien... Maar echte clowns moeten je ook weten te ontroeren.”