Je vliegt met liefde de halve wereldbol rond op zoek naar paradijselijke stranden of een cultuur die je nog niet kent. Groot nadeel: de verschillende tijdzones. Overdag houd je je ogen met moeite open, ’s nachts zie je elk uur voorbij komen. Dat moet anders. Met deze tips versla je elke jetlag.

Dikke wallen van het gebrek aan slaap tijdens je vakantie? Dat voorkom je zo:

Pas je ritme vooraf al aan
Het lijkt zo voor de hand liggend en toch doet niemand het; pas je slaapritme al aan voordat je vertrekt. Reis je naar het westen, dan heb je geluk. Vaak ben je er dan al door wat langer op te blijven dan je normaal zou doen. Reis je naar het oosten, dan wordt het een lastiger verhaal, omdat je in de tijd vooruit gaat. Dan is het verstandig vanaf twee weken voor je vakantie elke dag een kwartier later naar bed te gaan. Zo voorkom je dat je een kater krijgt door het gebrek aan slaap.

Kies je vlucht zorgvuldig
Als je door meerdere tijdzones reist, kun je het beste aan het eind van de dag vertrekken en (eventueel met een lichte slaappil) in het vliegtuig je nachtrust pakken. Als je ’s ochtends op de plek van bestemming landt, helpt het felle licht je lichaam zich aan de nieuwe tijd aan te passen. Het is sowieso verstandig veel naar buiten te gaan. Binnen blijven verergert de jetlag.

Boek een plek bij het raam
Vlieg je businessclass, dan is het verstandig een goede stoel uit te kiezen bij het inchecken. Heb je een lange vlucht voor de boeg, dan is een window seat erg fijn. Zo voorkom je dat je wakker wordt van de mensen die door het gangpad lopen. Ook fijn: een nekkussen, oogmasker en –als het even kan- een geluidswerende koptelefoon.

LEES OOK: 10 vliegfeiten waarvan je echt op de hoogte moet zijn

Vocht!
Hoe verleidelijk het ook is: een slaapmutsje om makkelijk in slaap te vallen tijdens de vlucht, is de minst verstandige keuze. Als je je lijf te vriend wilt houden, drink je water, water en nog meer water. Zelfs als dat betekent dat je je in dat akelige kleine vliegtuigtoilet zult moeten wurmen.

Houd je aan de juiste tijd
Eenmaal in het hotel aangekomen ben je moe. Heel. Erg. Moe. Het bed lonkt. Maar wees gewaarschuwd: even tien minuten gaan liggen, betekent vaak dat je vier uur later pas weer wakker wordt. Probeer in elk geval wakker te blijven tot na het diner. Dan kom je zo snel mogelijk in het juiste ritme.