Welke vragen stel jij de steward(ess) tijdens je vlucht? Weet wat je wel en beter niet kunt zeggen. We zetten 10 suggesties op een rij.

De verantwoordelijkheid van een vliegtuig vol passagiers met ieder een eigen wensen- en eisenpakket, kan veel vergen van het personeel. Terwijl jij achterover hangt en je afvraagt waar je drankje blijft, staat jouw steward(ess) waarschijnlijk nog een overvolle locker dicht te proppen, een agressief geworden passagier te kalmeren of een kleine storing op te lossen in de pantry.

Om het voor jezelf (want: meer kans op betere service) en het vliegtuigpersoneel zo prettig mogelijk te maken: 10 punten om niet te vergeten als je in het vliegtuig stapt.

1. Heb je de pech dat je vlucht is vertraagd? Realiseer je dat zij het net zo vervelend vinden om op de luchthaven rond te hangen als jij. Een zoveelste keer vragen naar de lengte en reden van de vertraging heeft echt geen zin; zij weten het meestal ook niet en wachten, net als jij, op het verlossende moment. 

2. Kijk eerst in de folder in de stoel voor je wat er staat over beschikbaar eten en drinken tijdens de vlucht, voordat je de steward(ess) de hele lijst onnodig laat opsommen. Ze willen je best helpen, maar als iedere passagier ernaar zou vragen, zit een tweede drankje er qua tijdsdruk mogelijk niet eens meer in. 

3. ‘Kunt u mijn bagage in de locker tillen?’ Liever niet. Draag je eigen koffer, je koos er zelf voor de tas zo vol te stoppen, en voor het vliegtuigpersoneel zal je koffer net zo zwaar voelen als voor jou. Lukt het echt niet? Vraag dan vriendelijk of jullie het samen kunnen doen. Dat klinkt zoveel aardiger. 

Lees ook: Goed om te weten: je boekt de voordeligste vakantie op een zondag in januari

4. Doe je mobiele telefoon uit als daarom wordt gevraagd en laat het hen niet onnodig hoeven herhalen. 

5. Volg de regels op die nu eenmaal gelden in een vliegtuig. Dat iets een vorige keer door de vingers werd gezien, betekent niet dat dit nu weer gebeurt. Of dat jij er (dus) recht op hebt. 

6. Een steward(ess) is geen babysitter. Vraag hem/haar dus niet om tijdens de vlucht op je kinderen te passen. Ze hebben echt genoeg andere dingen te doen. 

7. De wc willen gebruiken bij stijgen en landen. Die 40 minuten moet je je behoeften toch wel op kunnen houden? Het is gevaarlijk en daarom met een reden dat je op je stoel moet blijven zitten. Met je riemen vast. Net als de rest van de mensen in het vliegtuig. 

8. Bestel niet twee of meer alcoholische drankjes in één keer. Waarom? Thuis schenk je er toch ook niet twee tegelijk in? (Tegen vliegangst bestaat prima medicatie, mocht dat de reden zijn…) 

9. Stel je vragen vriendelijk en met respect. Dat doen zij ook. Ze helpen je graag, maar hebben misschien ook wel eens net een zware nacht achter de rug. 

10. Maak oogcontact. Passagiers die gewoonweg de andere kant opkijken, of hun koptelefoon ophouden en onduidelijk mompelen wat ze willen eten of drinken, zijn echt onbeleefd. Kijk elkaar aan als de ander iets vraagt en gun de steward(ess) jouw aardige glimlach. 

Wie weet wat je er allemaal voor terug krijgt. Goede, vriendelijke vlucht gewenst!