Suiker terug in
Suiker
Suiker

gezond dieet

'71% actiever en gezonder dankzij suikerrijke lifestyle'

Suiker eten is zo gek nog niet. Een suikerrijk dieet zorgt namelijk voor meer energie en daardoor een snellere spijsvertering. Dat kan helpen met afslanken. Dit blijkt uit een onderzoek van consultingbureau RMS-selects. Het bureau vroeg duizend mensen die regelmatig suikers tot zich nemen naar het effect van suiker op hun welzijn.

Van de ondervraagden gaf 71 procent aan sportiever en energieker te zijn, wanneer ze in hun dieet veel suikerrijk voedsel tot zich nemen. Ook meldde 83 procent het wel gehad te hebben met 'smakeloze' suikervrije producten die gezoet zijn met aspartaam of stevia.
Jarenlang zat suiker in het verdomhoekje. Veel voedingsdeskundigen en voedselwetenschappers raadden het eten van suiker sterk af. Recent onderzoek toont aan dat suiker juist een positief effect op de gezondheid kan hebben. Obesity Reviews ontkracht in een recent meta-onderzoek de meeste negatieve kenmerken die aan suiker worden toegeschreven.

Zo heeft suiker geen directe invloed op het ontstaan van diabetes type 2. Daarnaast blijkt de frequentie van het eten en drinken meer invloed te hebben op het ontstaan van cariës dan de hoeveelheid suiker die men tot zich neemt.

In de Verenigde Staten komt suiker steeds meer uit het verdomhoekje, onder andere door publicaties van voedingswetenschapper David L. Katz, oprichter van het Prevention Research Center aan Yale University. Zijn artikelen in de Huffington Post hebben hem de bijnaam Sugar Daddy gegeven.
Ook in de Nederland slaat de pro-suikertrend aan. Het foodblog Sugar Ruzh (www.sugarruzh.nl) promoot een suikerhoudende lifestyle, bestaand uit voedsel dat de verbrandingsstand van het lichaam verhoogt. Verspreid over de dag eet oprichtster Riana Verkerk snacks die voorheen als ongezond werden beschouwd vanwege het hoge suikergehalte, zoals mueslirepen, low-fat aardbeienyoghurt en gekarameliseerde groentes. Het gevolg volgens 'health innovator' Verkerk: een maximale vetverbranding èn een hoog energieniveau.

Verkerk verloor door haar zelfontwikkelde suikerrijke dieet in een jaar 12 kilo. Inmiddels heeft de foodblogster 5000 volgers op Instagram en heeft ze contact met diverse uitgeverijen over het publiceren van haar boek Life is Sweet. ‘Sinds ik meer suikers eet, ben ik kilo’s afgevallen. Ik voel me fit. Sport veel. En het belangrijkste: ik heb mijn zelfvertrouwen terug.’ Elsevier Journal Biological Psychology onderschrijft de claims dat het eten van suiker ervoor zorgt dat je beter presteert onder stress.