Nouveau-hoofdredactrice Claudia Straatmans (midden) en ik (links) zijn het er roerend over eens dat Maria Goos (rechts) een wervelende, inspirerende vrouw is. Het voorbeeld van een ageless beauty met heel veel brains en bagage, en een fijn gevoel voor humor.

Vriendinnen of familie?
Maria maakt elke maand prachtige interviews voor Nouveau (in het huidige nummer één met Renée Fokker, in het komende nummer een dubbelinterview met Isa Hoes en Medina Schuurman). Maar ze is natuurlijk voornamelijk scenarioschrijfster.

Voor Theatergroep Carver, schreef ze Zwaar Metaal. Het stuk wordt van 6 t/m 30 juni op de planken gebracht door Beppie Melissen, Leny Breederveld, Joke Tjalsma en Raymonde de Kuyper. De voorstelling, die exclusief in het Amsterdamse Theater Bellevue te zien is, gaat over vier vrouwen die al hun hele werkende leven samen zijn - op tournee met hun band. Maar wat zijn ze van elkaar? Vriendinnen, collega’s, familie?

Originele mensen
Maria: "Carver is een groep die ik al jaren volg en die vaak een grote inspiratiebron is geweest voor me. Ze maken altijd hun eigen stukken op basis van gesprekken en improvisaties. Het gaat ze niet zozeer om een enorme transformatie, je ziet altijd de mens door de rollen heen. Aangezien het hele leuke en originele mensen zijn, is dat prachtig om te zien. Er is geen groep die met Carver te vergelijken is."

Verliefd
En er is geen scenarioschrijfster te vergelijken met Maria Goos. Ze is virtuoos in het schrijven over familiebanden, denk aan top-series als Oud Geld. Uit ervaring weet ze hoe familiair het kan zijn met collega’s. Op de set ben je al gauw lid van een grote happy family. Maar ze weet ook dat het niet altijd beklijvende banden zijn. Bij de volgende productie worden weer nieuwe hechte banden gesmeed. Het hoort bij het vak en het maakt de gevoelens niet minder oprecht. Ze heeft ook pijnlijk ondervonden hoe de intimiteit van het theatervak - waar je vaak niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk met de billen bloot moet - soms uit de hand kan lopen. Toen haar man, acteur Peter Blok, verliefd werd op tegenspeelster Tjitske Reidinga, bijvoorbeeld. Nota bene in een productie die zijzelf had geschreven.  

Hartstocht
Afscheid nemen van de man met wie ze zo lang samen was en twee prachtige dochters heeft, is haar zwaar gevallen. Maar het heeft niets afgedaan aan haar scherpe humor en geest. De gelaagdheid in Maria’s werk is misschien wel nóg doorleefder geworden. Ze zet je aan het denken met bijvoorbeeld Zwaar Metaal, waarin het ook draait om afscheid nemen, de vergankelijkheid van het leven. Vier vrouwen die meer tijd met elkaar doorbrengen dan met hun partners. Die al jaren dezelfde hartstocht delen. Wanneer is het klaar, wanneer moet je afscheid nemen? Op het hoogtepunt? Zou je dat in de liefde misschien ook moeten doen? Of neem je nu eenmaal altijd afscheid als het eigenlijk al te laat is?

Afscheid, maar geen einde
Maria schreef een ode aan het afscheid, omdat afscheid niet altijd het einde is, maar soms ook een nieuw begin. Dat begin zie je als je Maria tegenkomt in die onwaarschijnlijk mooie ogen van haar, waar het weer onweerstaanbaar in sprankelt.

Dit weekeind doen!
• Kaartjes reserveren voor Zwaar Metaal, want die gaan als een speer en deze voorstelling mag je niet missen! Kijk hier (Carver) en hier (Bellevue) voor meer informatie.
• Ga naar Pilp Fuction als je nog niet naar deze waanzinnig leuke voorstelling van De Ploeg, met o.a. Loes Luca, bent geweest. Zaterdag te zien in Cuijk. Kijk hier voor meer informatie.
• Op 20 mei opent in Kröller Müller Museum Arp: The Poetry of Forms over Jean Arp, de beeldhouwer, schilder en dichter die één van de voormannen was van de Dada-beweging. Het is de eerste grote overzichtstentoonstelling van zijn werk sinds zijn dood in 1966. Kijk hier voor meer informatie.